Az pedig külön élvezet, ha a játék még különleges funkciókra is képes, mint
pl. a bemutatott egyengető és markológép. Nem motoros jószág, ám ennek ellenére
markoló-kanala felemelhető és kiönthető. A mini munkagép valójában csak az
eredetijéhez képest aprócska, egyébként kimondottan "homokozó" méretű,
de szobai játékként is kedvelt lehet az óvodás korú gyerekek körében.
Az összeállítási rajzból kiderül, hogy a legtöbb alkatrésze egyenes vonalakkal
határolt darab, így a kivágásuk nem okozhat különösebb problémát. Az alapanyaga
szinte kizárólag 5 mm-es bükk rétegeltlemez. Rajzaink alapján előbb szabjuk ki a
munkagép front szekrényének darabjait (A, B, C, H, I), és készítsük el az első
futómű-, valamint a markológémet mozgató tengelyek furatait. Az összefogott
oldallap párból fűrészeljük ki a gémkar alsó tengelyének
mozgatásához szükséges
ívelt nyílást is. Ezt követően ragasszuk össze a frontszekrényt, és tűszegekkel
erősítsük meg a kötéseket (1). Vigyázzunk, a függőleges hátlapot (C) a
vezetőfülke tetejéhez igazítva ragasszuk be. Állítsuk össze a dobozszerű
motorházat is, és lekerekített saroklécekkel (S) kiegészítve adjuk meg a végső
formáját. A két szekrényelemet ragasszuk egymáshoz (2), majd ezt követően
erősítsük helyére a lökhárító (R) fatömbjét is (3).
Következhet a markolókanál összeállítása. Két gémjét (K) egyszerre vágjuk ki, és
fúrjuk ki tengelye furatait, majd két sarokléccel (S) megerősítve a homloklapra
(L) ragasszuk fel (4). Magát a kanalat öt síklapból (M, N, 2xO, P) ragasztva
állítsuk össze, és alul két kis kazettapánttal fogassuk a gém homloklapjához.
Szükség lesz még a kanál rugalmas rögzítéséhez két kis bakra (S), amelyeket a
gém homloklapjának (L) a felső részére, a másikat pedig a markolókanál felső
peremlécének (P) a közepére ragasszunk fel. A vezetőfülke hídját is állítsuk
össze méretre vágott köldökcsapokból (U), sarokléc darabokból (T). A
köldökcsapokat a padlólemez (J) furataiba ragasszuk be.
A munkagép karosszériáját és a kanalas gémet csiszoljuk simára, majd
portalanítása után teljes felületén - belül is - kenjük be híg alapozófestékkel.
Száradás után újból finoman csiszoljuk át a kocsiszekrény külső felületeit, majd
kétszer vonjuk be élénk színű zománcfestékkel.
Következhet a futómű kiépítése. A 12 mm-es köldökcsap rúdból szabjuk le a 210 mm
hosszú keréktengelyeket (V), majd a kocsiszekrénybe dugva jelöljük be
palástjukon a két oldallap belső méretét. E helyeken fúrjuk át a tengelyeket 1,5
mm-es fúróval, majd a tengelypárt a helyükre illesztve egy-egy lecsípett fejű
szeg beszorításával határoljuk be ezt a helyzetüket (5). Kerékként lehetőleg
széles futófelületű és legalább 100 mm átmérőjű, műanyagból készült, vagy
körkiszúróval készített darabokat használjunk. Ha tengelyfuratuk mérete eltérne
a már beszerelt tengelyétől, akkor vagy csőhüvelyekkel, vagy a tengelyvégek
leesztergálásával korrigáljuk a
méretkülönbségeket. A gémet mozgató rudat (X) is
dugjuk a helyére, de előbb hajtsunk a bütüjébe egy szemescsavart. Kihajtása után
a farudat dugjuk át az ütközőbak és a motorház homloklapjának nyílásán, és a
szemescsavar szárára csavarjuk fel a gémet működtető farudat (X).
A gémet a jármű karosszériájára téve, a fatengely helyére illesztésével
szereljük fel. A tengelye mellé csepegtetett pillanatragasztóval rögzítsük, majd
tengelyének oldalirányú mozgását - a gém középre állítása után - közvetlenül a
kocsiszekrény külső oldala felől a tengelybe ragasztott fémcsapokkal határoljuk
be. A gém mozgató rúdját (W) viszont már úgy illesszük a helyére, hogy a
tolórúdba (X) hajtott szemes csavaron is dugjuk át (6). Ezt a fatengelyt is
bőven adagolt pillanatragasztóval rögzítsük a helyére.
A markolókanalat alaphelyzetében egy befőttes gumi karika felhelyezésével
rugalmasan rögzítsük, hogy kézzel könnyen lebillenthető
legyen (7). A
beüzemelési próba során észlelt apróbb hibák kijavítása után már csak színesre
mázolt létrát kell a helyére ragasztanunk, végül a vezetőkabin üvegeit imitáló
fekete öntapadó műanyag tapétából kivágott lapok és a motorház nyílásokat utánzó
csíkok felragasztása (8) után a markolót átadhatjuk új tulajdonosának. A
munkagép működése ugyan nem bonyolult, de a kis lurkóknak nem árt gyakorlati
oktatás során megcsillantani a jármű előnyös tulajdonságait, amely természetesen
nemcsak a homokozóban, hanem a szobában is egyformán élvezetes játékszer.
Ovis markológép
Játszani mindenki szeret, ám a játékra szánt idő fordítva arányos az életkorral.
Vannak azonban esetek, amikor a munka is játék, és örömöt is okoz, mégpedig
kétszeresen. Például, ha a felnőtt ember saját kezűleg készít játékot
gyerekeknek. Az ilyen munka szórakoztató játék, és ha elkészül, a
megajándékozott legalább annyira örül neki, mint a megalkotója.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Új autó helyett új gyerekülés
Akinek kettőnél több gyereke van, az tudja, hogy alig van olyan autó, amibe belefér három gyerekülés hátra. Sőt, ha két gyerekülés kerül egymás mellé a kocsiba, akkor már nemigen fér be melléjük...
Gyermekbútorok körültekintéssel
A gyermekszoba bútorai, berendezési tárgyai akkor megfelelőek, ha nem rendeltetésszerű használat esetén sem sodorhatják bajba kis tulajdonosukat. Ezért - a főleg kisgyermekek számára szánt helyiség...