Az pedig külön élvezet, ha a játék még különleges funkciókra is képes, mint
pl. a bemutatott egyengető és markológép. Nem motoros jószág, ám ennek ellenére
markoló-kanala felemelhető és kiönthető. A mini munkagép valójában csak az
eredetijéhez képest aprócska, egyébként kimondottan "homokozó" méretű,
de szobai játékként is kedvelt lehet az óvodás korú gyerekek körében.
Az összeállítási rajzból kiderül, hogy a legtöbb alkatrésze egyenes vonalakkal
határolt darab, így a kivágásuk nem okozhat különösebb problémát. Az alapanyaga
szinte kizárólag 5 mm-es bükk rétegeltlemez. Rajzaink alapján előbb szabjuk ki a
munkagép front szekrényének darabjait (A, B, C, H, I), és készítsük el az első
futómű-, valamint a markológémet mozgató tengelyek furatait. Az összefogott
oldallap párból fűrészeljük ki a gémkar alsó tengelyének
mozgatásához szükséges
ívelt nyílást is. Ezt követően ragasszuk össze a frontszekrényt, és tűszegekkel
erősítsük meg a kötéseket (1). Vigyázzunk, a függőleges hátlapot (C) a
vezetőfülke tetejéhez igazítva ragasszuk be. Állítsuk össze a dobozszerű
motorházat is, és lekerekített saroklécekkel (S) kiegészítve adjuk meg a végső
formáját. A két szekrényelemet ragasszuk egymáshoz (2), majd ezt követően
erősítsük helyére a lökhárító (R) fatömbjét is (3).
Következhet a markolókanál összeállítása. Két gémjét (K) egyszerre vágjuk ki, és
fúrjuk ki tengelye furatait, majd két sarokléccel (S) megerősítve a homloklapra
(L) ragasszuk fel (4). Magát a kanalat öt síklapból (M, N, 2xO, P) ragasztva
állítsuk össze, és alul két kis kazettapánttal fogassuk a gém homloklapjához.
Szükség lesz még a kanál rugalmas rögzítéséhez két kis bakra (S), amelyeket a
gém homloklapjának (L) a felső részére, a másikat pedig a markolókanál felső
peremlécének (P) a közepére ragasszunk fel. A vezetőfülke hídját is állítsuk
össze méretre vágott köldökcsapokból (U), sarokléc darabokból (T). A
köldökcsapokat a padlólemez (J) furataiba ragasszuk be.
A munkagép karosszériáját és a kanalas gémet csiszoljuk simára, majd
portalanítása után teljes felületén - belül is - kenjük be híg alapozófestékkel.
Száradás után újból finoman csiszoljuk át a kocsiszekrény külső felületeit, majd
kétszer vonjuk be élénk színű zománcfestékkel.
Következhet a futómű kiépítése. A 12 mm-es köldökcsap rúdból szabjuk le a 210 mm
hosszú keréktengelyeket (V), majd a kocsiszekrénybe dugva jelöljük be
palástjukon a két oldallap belső méretét. E helyeken fúrjuk át a tengelyeket 1,5
mm-es fúróval, majd a tengelypárt a helyükre illesztve egy-egy lecsípett fejű
szeg beszorításával határoljuk be ezt a helyzetüket (5). Kerékként lehetőleg
széles futófelületű és legalább 100 mm átmérőjű, műanyagból készült, vagy
körkiszúróval készített darabokat használjunk. Ha tengelyfuratuk mérete eltérne
a már beszerelt tengelyétől, akkor vagy csőhüvelyekkel, vagy a tengelyvégek
leesztergálásával korrigáljuk a
méretkülönbségeket. A gémet mozgató rudat (X) is
dugjuk a helyére, de előbb hajtsunk a bütüjébe egy szemescsavart. Kihajtása után
a farudat dugjuk át az ütközőbak és a motorház homloklapjának nyílásán, és a
szemescsavar szárára csavarjuk fel a gémet működtető farudat (X).
A gémet a jármű karosszériájára téve, a fatengely helyére illesztésével
szereljük fel. A tengelye mellé csepegtetett pillanatragasztóval rögzítsük, majd
tengelyének oldalirányú mozgását - a gém középre állítása után - közvetlenül a
kocsiszekrény külső oldala felől a tengelybe ragasztott fémcsapokkal határoljuk
be. A gém mozgató rúdját (W) viszont már úgy illesszük a helyére, hogy a
tolórúdba (X) hajtott szemes csavaron is dugjuk át (6). Ezt a fatengelyt is
bőven adagolt pillanatragasztóval rögzítsük a helyére.
A markolókanalat alaphelyzetében egy befőttes gumi karika felhelyezésével
rugalmasan rögzítsük, hogy kézzel könnyen lebillenthető
legyen (7). A
beüzemelési próba során észlelt apróbb hibák kijavítása után már csak színesre
mázolt létrát kell a helyére ragasztanunk, végül a vezetőkabin üvegeit imitáló
fekete öntapadó műanyag tapétából kivágott lapok és a motorház nyílásokat utánzó
csíkok felragasztása (8) után a markolót átadhatjuk új tulajdonosának. A
munkagép működése ugyan nem bonyolult, de a kis lurkóknak nem árt gyakorlati
oktatás során megcsillantani a jármű előnyös tulajdonságait, amely természetesen
nemcsak a homokozóban, hanem a szobában is egyformán élvezetes játékszer.
Ovis markológép
Játszani mindenki szeret, ám a játékra szánt idő fordítva arányos az életkorral. Vannak azonban esetek, amikor a munka is játék, és örömöt is okoz, mégpedig kétszeresen. Például, ha a felnőtt ember saját kezűleg készít játékot gyerekeknek. Az ilyen munka szórakoztató játék, és ha elkészül, a megajándékozott legalább annyira örül neki, mint a megalkotója.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Biztonságos játékok és ruhaneműk
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) rendszeresen vizsgálja a 3 év alatti gyerekeknek szánt játékok és ruhaneműk biztonságát. Abiztonsági követelmények ebben a termékkörben a legszigorúbbak,...
Hogyan üljünk az autóban: a biztonságos vezetés alapja
Sajnos az autóvezetők igen kis része vett már részt vezetéstechnikai képzésen, pedig vészhelyzetben az életünket mentheti meg, ha tudjuk mit kell csinálni. A rendszeres vezetéssel eltelt évek...