Ovis markológép

Játszani mindenki szeret, ám a játékra szánt idő fordítva arányos az életkorral. Vannak azonban esetek, amikor a munka is játék, és örömöt is okoz, mégpedig kétszeresen. Például, ha a felnőtt ember saját kezűleg készít játékot gyerekeknek. Az ilyen munka szórakoztató játék, és ha elkészül, a megajándékozott legalább annyira örül neki, mint a megalkotója.

Az pedig külön élvezet, ha a játék még különleges funkciókra is képes, mint pl. a bemutatott egyengető és markológép. Nem motoros jószág, ám ennek ellenére markoló-kanala felemelhető és kiönthető. A mini munkagép valójában csak az eredetijéhez képest aprócska, egyébként kimondottan "homokozó" méretű, de szobai játékként is kedvelt lehet az óvodás korú gyerekek körében.
Az összeállítási rajzból kiderül, hogy a legtöbb alkatrésze egyenes vonalakkal határolt darab, így a kivágásuk nem okozhat különösebb problémát. Az alapanyaga szinte kizárólag 5 mm-es bükk rétegeltlemez. Rajzaink alapján előbb szabjuk ki a munkagép front szekrényének darabjait (A, B, C, H, I), és készítsük el az első futómű-, valamint a markológémet mozgató tengelyek furatait. Az összefogott oldallap párból fűrészeljük ki a gémkar alsó tengelyének 13mozgatásához szükséges ívelt nyílást is. Ezt követően ragasszuk össze a frontszekrényt, és tűszegekkel erősítsük meg a kötéseket (1). Vigyázzunk, a függőleges hátlapot (C) a vezetőfülke tetejéhez igazítva ragasszuk be. Állítsuk össze a dobozszerű motorházat is, és lekerekített saroklécekkel (S) kiegészítve adjuk meg a végső formáját. A két szekrényelemet ragasszuk egymáshoz (2), majd ezt követően erősítsük helyére a lökhárító (R) fatömbjét is (3).
Következhet a markolókanál összeállítása. Két gémjét (K) egyszerre vágjuk ki, és fúrjuk ki tengelye furatait, majd két sarokléccel (S) megerősítve a homloklapra (L) ragasszuk fel (4). Magát a kanalat öt síklapból (M, N, 2xO, P) ragasztva állítsuk össze, és alul két kis kazettapánttal fogassuk a gém homloklapjához. Szükség lesz még a kanál rugalmas rögzítéséhez két kis bakra (S), amelyeket a gém homloklapjának (L) a felső részére, a másikat pedig a markolókanál felső peremlécének (P) a közepére ragasszunk fel. A vezetőfülke hídját is állítsuk össze méretre vágott köldökcsapokból (U), sarokléc darabokból (T). A köldökcsapokat a padlólemez (J) furataiba ragasszuk be.
56A munkagép karosszériáját és a kanalas gémet csiszoljuk simára, majd portalanítása után teljes felületén - belül is - kenjük be híg alapozófestékkel. Száradás után újból finoman csiszoljuk át a kocsiszekrény külső felületeit, majd kétszer vonjuk be élénk színű zománcfestékkel.
Következhet a futómű kiépítése. A 12 mm-es köldökcsap rúdból szabjuk le a 210 mm hosszú keréktengelyeket (V), majd a kocsiszekrénybe dugva jelöljük be palástjukon a két oldallap belső méretét. E helyeken fúrjuk át a tengelyeket 1,5 mm-es fúróval, majd a tengelypárt a helyükre illesztve egy-egy lecsípett fejű szeg beszorításával határoljuk be ezt a helyzetüket (5). Kerékként lehetőleg széles futófelületű és legalább 100 mm átmérőjű, műanyagból készült, vagy körkiszúróval készített darabokat használjunk. Ha tengelyfuratuk mérete eltérne a már beszerelt tengelyétől, akkor vagy csőhüvelyekkel, vagy a tengelyvégek leesztergálásával korrigáljuk a 7méretkülönbségeket. A gémet mozgató rudat (X) is dugjuk a helyére, de előbb hajtsunk a bütüjébe egy szemescsavart. Kihajtása után a farudat dugjuk át az ütközőbak és a motorház homloklapjának nyílásán, és a szemescsavar szárára csavarjuk fel a gémet működtető farudat (X).
A gémet a jármű karosszériájára téve, a fatengely helyére illesztésével szereljük fel. A tengelye mellé csepegtetett pillanatragasztóval rögzítsük, majd tengelyének oldalirányú mozgását - a gém középre állítása után - közvetlenül a kocsiszekrény külső oldala felől a tengelybe ragasztott fémcsapokkal határoljuk be. A gém mozgató rúdját (W) viszont már úgy illesszük a helyére, hogy a tolórúdba (X) hajtott szemes csavaron is dugjuk át (6). Ezt a fatengelyt is bőven adagolt pillanatragasztóval rögzítsük a helyére.
A markolókanalat alaphelyzetében egy befőttes gumi karika felhelyezésével rugalmasan rögzítsük, hogy kézzel könnyen lebillenthető legyen (7). A beüzemelési próba során észlelt apróbb hibák kijavítása után már csak színesre mázolt létrát kell a helyére ragasztanunk, végül a vezetőkabin üvegeit imitáló fekete öntapadó műanyag tapétából kivágott lapok és a motorház nyílásokat utánzó csíkok felragasztása (8) után a markolót átadhatjuk új tulajdonosának. A munkagép működése ugyan nem bonyolult, de a kis lurkóknak nem árt gyakorlati oktatás során megcsillantani a jármű előnyös tulajdonságait, amely természetesen nemcsak a homokozóban, hanem a szobában is egyformán élvezetes játékszer.

A nagyításhoz KLIKK ide!

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: gyerek, játék

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Magasra emelt fekhelyek

Keveseknek adatik meg, hogy az igényüknek megfelelő alapterületű lakásba költözzenek. Aki nem akar nagyon eladósodni, szerényebb méretű lakásban is szeretne minél otthonosabb körülményeket...


Kreatív készségfejlesztő

Akár házilag is elkészíthető ez a készségfejlesztő játék, ha valaki elég ügyesen bánik a tűvel, cérnával varrógéppel.A „könyvben” lapozgató apróság játékosan tanulhatja meg az öltözködés...