A gépjárműveket – főleg hosszabb autóút előtt – ajánlatos alaposan átnézni, megvizsgálva minden biztonsági berendezést és tartozékot. Elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése. A téli közlekedés kapcsán ezek mellett a gépkocsival történő közlekedés fontos kelléke a jól működő ablaktörlő, a jégkaparó, a jégoldó spray, a fagymentes ablakmosó folyadék és a páramentesítő. Az ablaktörlő gumikat már a tél beállta előtt érdemes kicserélni, hiszen az elhasználódott gumi nem töröl, hanem maszatol. Az akkumulátor esetében ellenőrizni kell a pólusok és vezetékek állapotát, ha pedig huzamosabb ideig nem használják az autót, érdemes az akkumulátort kiszerelni és melegebb helyen tárolni.
A téli időszakban a látási viszonyok gyakran rosszak, korán sötétedik, hosszabb ideig kell használni a gépjármű világítóberendezéseit – ezért is nagyon fontos, hogy azok megfelelően működjenek. A fényszórókat és a többi lámpát ilyenkor gyakrabban kell tisztítani. Ugyanakkor a rosszabb látási viszonyok miatt nagyobb követési távolságot tartva lassabban kell vezetni, így kisebb a balesetek bekövetkeztének kockázata, rossz manőverezés esetén pedig a hibák könnyebben korrigálhatóak.
A síkos utakon való fékezés teljes összpontosítást kíván, ráadásul a fékút télen jelentősen hosszabb. Amennyiben a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), úgy a kerekek gyorsan leblokkolnak, a jármű kormányozhatatlanná válhat és könnyen kicsúszhat. Ilyenkor lábunkat vegyük le a fékről, hozzuk egyenesbe az autót, és csak akkor fékezzünk újra, amikor az autó már újra a kívánt irányban áll. Azonban, ha ABS, azaz blokkolásgátló van az autóban, teljes erőből fékezzünk, amikor szükséges, az ABS segítségünkre lesz abban, hogy az autó irányítható maradjon.
A csúszós, jeges utakon való biztonságos közlekedéshez téli gumikra van szükség. Még akkor is téli abroncsokkal induljunk útnak, ha éppen nincs hó. A nyári gumi már +7 fok alatt csúszni kezd, fagypont körüli hőmérsékleten megmerevedik, nagyon kis tapadással rendelkezik, így használata veszélyes lehet. A téli gumit ezzel szemben úgy fejlesztették ki, hogy alacsony hőmérsékleten megnő a tapadási értéke. Ezek az abroncsok különleges anyagból készülnek, speciális bordázattal vannak ellátva, és rendkívül alacsony hőmérséklet esetén is rugalmasak maradnak. Téli gumival rövidebb a fékút is. A nyomás a téli gumikban 0,2-0,3 barral legyen magasabb, mint a nyári abroncsokban, mert a túl alacsony nyomás befolyásolja a profil öntisztuló képességét. A téli gumikkal kapcsolatban néha elhangzik, hogy azok igen drágák, ezért egyes szakemberek áthidaló megoldást javasolnak: a négy évszakos gumi nem helyettesíti teljes mértékben a téli gumit, de lényegesen jobb, mint a nyári abroncs.
Heves hóesés vagy fagyott hótakaró esetén jó szolgálatot tehet a hólánc, melyet érdemes a hajtott tengelyen lévő kerékre rakni, így kormányozható marad az autó. A hólánc feltételét és levételét érdemes még otthon kipróbálni, hogy a gyakorlatlanság ne okozzon problémát a hidegben. Ez nem jelenti azt, hogy mindenkinek készenlétben kell tartani a hóláncot a tél beköszöntével, de azt tudni kell, amennyiben a „Hólánc használata kötelező” táblát kihelyezik, az adott úton – a „Hólánc használata kötelező vége” tábláig – csak olyan járművek közlekedhetnek, amelyek legalább egy hajtott tengelyén a gumiabroncsok hólánccal vannak felszerelve. Amennyiben e korlátozó jelzőtáblát közúti határátkelőhelyen helyezték el, csak azok a járművek léphetnek be az adott ország területére, amelyeken készenlétben van legalább egy hajtott tengely gumiabroncsainak felszereléséhez szükséges hólánc. Hóláncot csak havas, jeges úton szabad használni!
Fel kell hívni a háztulajdonosok és kezelőik figyelmét a gyalogosok közlekedésére szolgáló területeken lévő hó eltakarítására, valamint a járdák síkosság mentesítésére is. Ennek hiányában ugyanis a gyalogosok nem tudnak a részükre kijelölt helyen közlekedni, rákényszerülnek arra, hogy az úton közlekedjenek, ami téli időjárási körülmények között fokozottan veszélyes.
A fentieken kívül érdemes figyelnie az alábbiakra is:
– Huzamosabb utazás esetén szükség lehet takaróra, téli ruhadarabokra, lapátra (autó hóból való kiszabadítása esetén), rugalmas vontatókötélre, fagymentesítő zárolajozóra, elegendő mennyiségű élelmiszerre és italra is.
– Legyünk úgy öltözve, hogy szükség esetén gyalog is tudjuk folytatni az utat (meleg kabát, gyaloglásra alkalmas meleg cipő, táska cuccainknak stb.)
– Hosszabb utak előtt érdemes tájékozódni az Útinformnál az út- és időjárási viszonyokról. Előfordulhatnak olyan helyzetek is, amikor nem érdemes kockáztatni, és biztonságosabb, ha vonattal indulunk útnak vagy elhalasztjuk az utazást.
– Az országos médiumokon kívül érdemes figyelemmel kísérni a helyi sajtó, rádió és televízió híradásait és beszámolóit is, hiszen ezeken keresztül fontos és hasznos információkat szerezhetünk a közlekedéssel és közlekedésbiztonsággal kapcsolatban.
– Kisgyerekeket, időskorúakat hosszabb útra lehetőség szerint ne vigyünk.
– Mobiltelefonok legyenek feltöltve.
– Hóban elakadás esetén, amennyiben járatjuk a motort a fűtéshez, figyelni kell arra is, hogy kipufogó gáz ne kerüljön az utastérbe.
– A fényvisszaverő mellény életet menthet, ezért javasolt, hogy az utastérben mindig legyen belőle annyi, mint ahányan az autóban utaznak. Amikor az autóból ki kell szállni éjszaka vagy korlátozott látási viszonyom esetén, a láthatósági mellény használata autópályán és autóúton kötelező.
– Vészhelyzet esetén kapcsoljuk be a vészvillogót, és autópályán mindig a szalagkorláton kívül tartózkodjunk.
– Sajnos balesetek és más vészhelyzetek esetén is körültekintőnek kell lennünk, a trükkös lopások elkerülése miatt. A túlzottan segítőkész idegenekkel legyünk ekkor is óvatosak, értékeinket ne hagyjuk felügyelet nélkül, az autót zárjuk be. Pihenésre mindig forgalmas, jól megvilágított parkolót válasszunk.
– Rossz látási viszonyok esetén, különösen ha ismeretlen helyen járunk, a sebesség csökkentésével hagyjunk magunkat több időt a tájékozódásra. A navigációs rendszerek által javasolt útvonalat tekintsük át előre, ne hagyatkozzunk csak az éppen elhangzó utasításokra. Fokozottan figyeljünk, hogy az autópályák, autóutak felhajtóira, nehogy forgalommal szemben hajtsunk fel rájuk.
– Mindig legyen elegendő üzemanyag az autóban, ne hagyjuk az utolsó pillanatra a tankolást, mert elakadás, torlódás, várakozás esetén akár órákig fűtenünk kell a kocsiban.
Mindig az időjárási-, látási- és útviszonyoknak megfelelően vezessünk, lehetőségeinkhez képest fokozatosan alkalmazkodjunk a megváltozott látási és útviszonyokhoz, tekintettel az esetleges ködös, esős, havas időjárásra. Nagyobb követési távolság tartásával megelőzhetőek az erre az időszakra leginkább jellemző balesetek. Lassabb, körültekintőbb, előrelátóbb vezetéssel meg lehet előzni a gyalogos baleseteket, még ha azt a gyalogos figyelmetlensége is váltotta ki. Ebben az időszakban fokozott figyelemmel kell lenni a „zebrák”, iskolák, buszmegállók környékén figyelmetlenül az úttestre lépő gyalogosokra, tekintettel arra, hogy a csapadékos, illetve csúszós úttesten a gyalogosok lassabban közlekednek, az eleséstől, az elcsúszástól való félelem eltereli a figyelmüket, így kevésbé figyelnek a közlekedés más résztvevőire.
A közlekedőknek rendkívüli helyzetben eleget kell tenni a rendőrség és a katasztrófavédelem utasításainak. Ezen alapvető szabályok és tanácsok betartásával csökkenthetők a balesetek kockázata, még a kritikusabb téli időszakban is.
Forrás: ORFK-OBB