Az üvegfóliázás során az anyagot megfelelő alakúra kell zsugorítani, tulajdonképpen az üveg hajlását követve kell rámelegíteni, majd ráragasztani a felületre, gyűrődések és a fólia alá szorult szennyeződések nélkül, buborékmentesen. A gyakorlat nagy rutint és szaktudást követel meg.
A fólia tulajdonságai
A síküvegfilm fólia hajszálvékonysága ellenére több rétegből (4-5-6) is állhat (pl. hordozó anyag, színezett anyag, oxidréteg, karcálló anyag, védőfólia stb.), vastagsága 25 és 275 mikron közötti (utóbbi vastagságú fóliát csak ipari körülmények között lehet felrakni). Az autóüveg fólia szakítószilárdsága ugyanolyan nagy, mint az épületüveg fóliáké. Az autóüveg eleve egy biztonsági üveg, erre felrakva egy vékony fóliát, ugyanolyan szakítószilárdságú lesz, mint a biztonsági épületüveg fólia. A fóliázás előnyei:
- Hővédelem - a napsugárzás 80 %-t visszaveri, ezáltal a hőség ellen nagyfokú védelmet nyújt, klímát helyettesíti vagy kiegészíti
- Energiamegtakarítás - nyáron a hőség ellen véd, ezáltal tehermentesítheti a klímaberendezést, télen pedig hőszigetel, s ezáltal az energia költségeket takaríthat meg
- Ultraibolyavédelem - különleges ultraibolya blokkolókat tartalmaz, amelyek késleltetik a tárgyak, berendezések sárgulását, fakulását
- Külső megjelenés fokozása - a színezések és a visszaverő fémrétegek által fokozzák az üvegfelületek esztétikai megjelenését
- Betekintés és vakításvédelem - a színezett, matt, tükrösített fóliák csökkentik az erős napfény által okozott vakítást, és bizonyos mértékig megakadályozzák a betekintést kívülről, ezáltal az értéktárgyak védelmét is jelenthetik.
- Szilánkvédelem - a nagyszilárdságú betörésgátló fóliák védelmet nyújtanak az erőszakos behatolásnál és az üvegtöréses sérülések esetén.
A fóliázás menete
A fólia felragasztásához tiszta, zsírmentes felületre van szükség, a megtapadt maszat vagy kosz látható és zavaró foltot hagy. A kivitelezést végző műhelyben samponos vízzel lemossák a fóliázandó ablakot, majd egy speciális pengével (amit a szakzsargon csak gyalunak vagy pengézőnek hív) eltávolítják a szabad szemmel észrevehetetlen felületi szennyeződéseket. Ezután lemérik az üveg külső méreteit, majd nagy tűréssel kiszabják a fóliát.
A felületre először kívülről teszik fel az egy- vagy többrétegű anyagot, és hőlégfúvóval az üvegre melegítik, hogy a fólia teljes egészében felvegye annak formáját. Ezután egy sniczerrel levagdossák a felesleges részeket, s következik a fólia végső előkészítése: síkosító adalékkal összekevert víz spriccelése közben leválasztják a méretezéshez és a fólia védelméhez elengedhetetlen külső réteget. Végül jól benedvesítik a felhasználandó réteget és az üveg belső oldalát, így illesztik a helyére a rugalmas anyagot. A nedvesítésnek két célja van: segít pontosan a megfelelő részre csúsztatni a fóliát, és ez teszi lehetővé, hogy egy műanyag lapka segítségével az összes légbuborékot eltávolíthassák. Ha minden nedvességet kitoltak a fólia alól, a ragasztó tapadni kezd. Fontos, hogy a teljes megszilárdulásig (nyáron 1-2, télen 4-5 napig) ne húzzuk le az ablakokat.
Előírások
A mai autók kevés kivételtől eltekintve gyárilag minimálisan színezett üveggel készülnek. Ennek nem elsősorban esztétikai oka van, az enyhén zöldes vagy barnás árnyalatú bevonat a káros UV-sugárzás egy részét nem engedi az utastérbe. Kaphatók olyan modellek (főként egyterűek, szabadidőautók), amelyeknél a színezés mellett valódi sötétítést is készítenek a gyárban; a hátsó szélvédőt és oldalablakokat feketítik el, hogy az ülésekre és a csomagtartó területére ne lehessen belátni, s a meleg is kevésbé jusson be.
A jogszabályok ez utóbbi felületekre vonatkozóan nem írnak elő korlátozást, a B-oszlop mögötti üvegeken bármilyen sötét fólia lehet, ha a szabványosságot bizonyító "H" vagy "Af" minősítő jel van rajta. Egy feltételnek kell teljesülnie: amennyiben a hátsó szélvédő 70 százalékosnál jobban elsötétedik, legyen az autón jobb oldali külső visszapillantó tükör is. A többi üvegnél viszonylag szigorú szabályozás él, az első oldalablakok esetében minimum 70, az első szélvédőnél pedig 75 százalékos fényáteresztést írnak elő. Utóbbi felső vonalába "H" vagy "Af" jelű sötétítőcsíkot is fel lehet ragasztani, az üvegen található jelölésig vagy a lehajtott napellenzők vonaláig.
A gyári színezést is figyelembe kell venni a százalékok számolgatásánál, hiszen a fényáteresztési szabály nem a fóliára, hanem az üvegre vonatkozik. Az első üléssor ablakai tulajdonképpen tabunak tekinthetők a szabályos megoldásban gondolkodó fóliáztatónak. Még a biztonsági, színtelennek mondható műanyag bevonatok is felfognak valamennyit a fényből, s a gyárilag színezett üveg általában már önmagában teljesíti a 70 százalékos határt.
Javítás, öregedés
A mai termékek sok éven át bírják az állandó napsütést, a gyártók jellemzően 3-10 év garanciát vállalnak rájuk. A felrakáshoz hivatalos telepítő vállalkozást érdemes keresni, mert egy műszaki vizsgánál vagy közúti ellenőrzésnél szükség lesz a pecsétes bizonylatra, amit csak ilyen helyen adnak. Ha a fólia megsérül vagy elöregszik, szakműhelyben érdemes eltávolíttatni, mivel annak ellenére, hogy lehúzható, a ragasztó fent marad, utóbbihoz pedig javasolt célszerszámot használni.