Aki nem adta fel

Repedt falak, hidegburkolati hibák

2010-12-12 00:38:00 | Módosítva: 2010-12-14 00:13:33

Nem jutott dűlőre éveken át a kivitelezővel, így békéltető testülethez fordult a fogyasztó. Nem bánta meg döntését.

A történetünkben szereplő fogyasztó 2005 nyarán vette birtokba új építésű ingatlanát. Ettől kezdve mind ő, mind a közös képviselő több alkalommal fordult panasszal a vállalkozáshoz, hogy az a jótállás keretében javítsa ki a házban talált hibákat. A repedések javítása, a laminált parketta cseréje, és a hidegburkolatok javítása szerepelt volna feladatai között.
A kivitelező azonban ezt nem tette meg, többszöri ígérgetése ellenére sem. A fogyasztó - más lehetőséget nem látva - ezt követően az ingyenes, egyszerű és egyben gyors eljárást lefolytató békéltető testülethez fordult panasza orvoslásáért. A vállalkozás válasziratában elutasította a fogyasztó kérelmét, mondván, a felsorolt kisebb hibák nem tartoznak álláspontja szerint a jótállás keretében történő javítás körébe.

Kötelező jótállás

Az eljáró tanács (Békéltető testület) a fogyasztó meghallgatása, a becsatolt iratok és fényképek alapján megalapozottnak tartotta a fogyasztó igényét. A vállalkozás ugyanis - a határidőben több alkalommal bejelentett igény ellenére - a jótállási kötelezettsége alá eső ingatlanban a javításokat nem végezte el, jótállási kötelezettsége alól pedig nem mentette ki magát. Ezért azt az ajánlást tette a vállalkozásnak a testület, hogy a döntés kézhezvételétől számított tizenöt napon belül végezze el a falrepedések javítását, a laminált parketta hibáit szüntesse meg, és a hidegburkolat hibáit javítsa meg a szükséges csere elvégzését is beleértve.

Fontos tudni, hogy a lakásépítéssel kapcsolatos kötelező jótállásról szóló 181/2003. (XI.5.) Kormányrendelet értelmében kötelező jótállás terjed ki azoknak az újonnan épített lakásoknak és lakóépületeknek az épületszerkezeteire, az egyes lakás-és épületberendezések beépítéseire, illetve beszerelésére, valamint e lakóépületeknek meghatározott helyiségeire és részeire, amelyeket a kormányrendelet melléklete felsorolásában tartalmaz. A jótállási kötelezettség egyébiránt az építési-szerelési munka elvégzésére kötelezettséget vállaló személyt terheli, amennyiben pedig nincs építési szerződés, akkor a munka tényleges elvégzőjét. A jótállás időtartama az átadás-átvételi eljárás befejezésének időpontjától számított három év, azaz esetünkben egyértelműen a jótállási időtartamon belül lépett fel igényével a fogyasztó.

Az ellenkező bizonyítás

Joggal merül fel a kérdés, mi alapján döntötte el az eljáró tanács a kérdéses jogvitát. Jótállási kötelezettség alól csak akkor mentesül a vállalkozás, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett. Ehhez legalábbis szakértő véleményt kellett volna adnia, de mivel ilyet nem tett, hanem egyszerűen csak annyit közölt, hogy nem javítja a hibát, így nem mentesült a jogszabály alapján fennálló jótállási kötelezettsége alól, hiszen nem bizonyította a hiba keletkezésének idejét.
Ez alapján a békéltető testület eljáró tanácsa helyes döntést hozott, és mint utóbb kiderült, az eljárás sikerrel is zárult ebben az esetben, mivel az ajánlást teljesítette a vállalkozás, és elvégezte a szóban forgó hibák javítását. Sajnos nem minden esetben születik tökéletes megoldás, de mint fenti példánk is mutatja, érdemes harcolni, és nem feladni.

dr. Eitmann Norbert
Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület

 

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

siposs andrás avatarja

siposs andrás        

Csak most olvastam, viszont soha nincs késő.
Úgy kezdi, "éveken át nem jutott dűlőre a kivitelezővel" és úgy zárja a cikket,"ebben az esetben sikerrel zárult". Vagyis éveken át és ez a siker. És ezt még le is merjük írni. Éveken át. A fogyasztó érdekeit ki is képviseli? Hát persze, hogy saját maga, természetesen anyagi és kitartási képességeinek megfelelően. Éveken át. Ezzel szemben, létezik Kereskedelmi és Iparkamara, létezik Békéltető Testület és létezik Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és országosan még jónéhány egyesület.
Nos, már ott kezdödik, hogy a Hatóság esetleg elmarasztalhatja a vállalkozást, a fogyasztó irányában azonban nem rendelkezik. Az ügy rendezését átveszi a Békéltető Testület. A két fél részére meghallgatási időpontot tűz ki, aminek a megjelenésére azonban, az eljáró tanács nem kötelezheti a vállakozást. Továbbá, a békéltető testület, függetlenül attól, hogy a vállakozás hátrányára hoz döntést, felé mindössze ajánlást tehet, kötelezni nem kötelezheti. Ezzel a fogyasztót magára hagyja. A békéltető testület a nem teljesítő vállakozást, a fogyasztó kérésére felteheti még a BBT. honlap szégyen listájára, amitől ezek a vállakozások nem igazán rendűlnek meg. Ezért is merik gátlástalanul folytatni tevékenységüket. A károsult tehát,- "érdemes harcolni, és nem feladni" - amennyiben van energiája és ideje, polgári peres úton folytathatja harcát, éveken át. Nagyon kiváncsi lennek a folyamatra, hogy mi és hogyan történt az évek alatt, értve itt úgy a meglévő hibákkal való együttélést, mint az anyagi ráfordítást.

Mi is az aluhab?

Meglévő piaci igény volt egy olyan anyag, amelynek jó az energiaelnyelése és a fajlagos merevsége. A fémhabok, amelyek néhány mikrométeres vagy akár centiméteres nagyságú üregeket is...


Lambériázott falak

A lambériázott falburkolatok már régóta kedveltek. A valódi fából e célra készített fazonos anyagok mellett léteznek olcsóbb és korszerűbb falburkoló anyagok is. Ezek esetenként csak anyagukban,...