Bicikli tavaszi felkészítése

2009-06-01 01:04:38 | Módosítva: 2009-06-01 01:04:57

Bizonyára sokan vannak velem együtt, akik már alig várják a jó idő beköszöntét, hogy újra nyeregbe pattanhassanak. A bringát elővéve érdemes néhány órát rászánni, hogy műszakilag tökéletes állapotban kezdje a következő szezont.

Szerencsés esetben kerékpárunk tiszta, zárt, fűtött helyen vészelte át a tél viszontagságait, de az esetek többségében érdemes egy alapos tisztítással kezdeni. Amennyire lehet, kerüljük a slaggal vagy gőzborotvával történő tisztítást (kivétel ez alól persze a nagyon sáros bicaj). A nagy nyomású víz behatol a csapágyházakba, résekbe, és ott korróziót okozhat, kimoshatja a kenőanyagot. Használjunk egyszerű nedves rongyot, azokon az alkatrészeken pedig, amiken vakrozsda vetette meg a lábát (tipikusan ilyen az acél felni, a küllők és a nyeregcső), szappanos acélgyapottal segíthetünk.
A tisztítás után az első és legfontosabb az abroncsok és a fékek vizsgálata. Ha az idő előrehaladtával vagy a mostoha körülmények miatt a külső repedezni kezd, vagy egyszerűen csak lekopott róla a mintázat, biztonságunk érdekében fektessünk be két új darabra. Kedvező áron kínál külsőket (és belsőket) a Barum kerékpáros márkája a Rubena. Emellett természetesen szinte az összes nagyobb gumigyár termékei megtalálhatóak a kínálatban, extrém igényekhez is igazodva.
Ha belsőnk egy-másfél hétnél kevesebb ideig őrzi a nyomást, arra utalhat, hogy lassú defekt van benne, vagy egyszerűen porózussá vált az anyaga. Utóbbi esetben szintén megérett a cserére. Új abroncs vagy belső felszerelésénél az abroncs belsejét illetve a belsőt szórjuk be hintőporral, különben a friss gumi felfújás után könnyen összetapadhat, aminek lyukadás, szakadás lehet a vége. Felszereléskor tartsuk be az abroncson jelölt forgásirányt és a légnyomás értékét is. Erre nem csak kényelmünk szempontjából van szükség, hanem azért is, hogy egy éles felületről való lehajtáskor (pl. útpadka) ne keletkezzen ún. kígyómarás defekt.

Vizsgáljuk meg a felnit is. Amennyiben tengelyirányban ütést tapasztalunk (a felni minden körülforduláskor hozzáér a fékpofához), egy küllőkulcsra lesz szükségünk. Az deformációnál lévő, az ütéssel átellenben lefutó küllőn húzzunk kb. 1/8 fordulatnyit, a mellette lévő két, az ütéssel egy irányba mutató küllőn pedig lazítsunk ugyanennyit. Soha ne tekerjünk rajtuk sokat, mindig teszteljük a változást. Néhány próbálkozás után minimálisra csökkenthető az ütés mértéke. Vizsgáljuk végig a küllőket, a lazákat húzzuk meg.
Egy másik fontos alkatrész a fék. A hétköznapi használatra szánt biciklik java részén patkó-, középhúzós- (cantilever), vagy V-fék található. A ma kapható teflonos bowdenházak nem igényelnek kenést, a régebbi típusok esetén érdemes injekciós tűvel egy pár csepp híg olajat átcsepegtetni rajta. A bowdent elég áttörölni, ám ha szakadást vagy "szőrösödést" tapasztalunk, vegyünk újat, szintén nem kerül sokba.
Néhány csepp olaj jár a fékek forgáspontjának is, de figyeljünk oda, hogy a fékpofákra vagy a felnire ne kerüljön belőle. Ha már szétakasztottuk a féket, állítsuk be pontosan a pofákat úgy, hogy összehúzott állapotban merőlegesen álljanak a felnire. Érdemes dörzspapírral felérdesíteni a pofák felületét, hogy a rájuk tapadt fémes réteg lekerüljön róla. Ég és föld lesz a különbség a korábbi állapothoz képest.

A bowden visszaszerelésekor húzzuk meg határozottan a leszorító csavart, különben az első intenzív fékezéskor kínos meglepetések érhetnek. A bowden feszességét állító csavart annyira húzzuk meg, hogy a fékpofák kb. 1-2 mm-re legyenek a felnitől, és arra is érdemes odafigyelni, hogy fékezéskor a két pofa egyszerre érje a felnit.
A váltóbowdenek karbantartása hasonlóan történik, itt inkább a váltók helyes beállítása okoz sokszor gondot. Ha a lánc ugrál, nem találja a fokozatot, a váltón kell a finombeállítás elvégezni. Elsőként a váltón található két csavarral a váltó végállásait állítsuk be, majd a bowdent visszaszerelve a bowdenfeszességet állító csavarral feszítsünk rajta annyira, hogy az első két fokozat között problémamentes legyen a váltás. Ezzel az esetek döntő többségében az egész rendszer helyrejön, a fokozatok közti ugrást már a váltókar vezérli.
A csapágyak is megérdemlik az évi egyszeri tisztítást és kenést. Mosáshoz lehetőleg ne használjunk benzint, inkább a környezetbarát, vízben oldódó Brigéciollal dolgozzunk. A legjobb, ha a vegyszereket mellőzve egy tiszta, száraz ronggyal távolítjuk el az elkoszolódott zsírt.
A pedál és a középcsapágy általában gondozásmentes, utóbbi sokszor szét sem bontható (ún. monoblokk rendszerű). Az első és hátsó tengely, valamint a kormánycsapágy kerékpáros boltokban kapható lapos villáskulcsokkal szerelhető.

Szétszedés és tisztítás után nézzük meg, hogy a csapágy alkatrészein, az állítható kónuszon és a fix csészén nincsenek-e kráterek, berágódások. A csapágygolyókat is megéri megvizsgálni.
Összeszereléskor használjunk bőven teflonos csapágyzsírt, majd a munka végeztével töröljük le a felesleget. Akár tengelyről, akár kormánycsapágyról van szó, a kónuszokat mindig csak annyira húzzuk meg, hogy a tengely, ezáltal a kerék éppen ne lötyögjön. Kormánynál az első fék behúzásával és a kerékpár billegtetésével tudjuk ezt ellenőrizni. Ezek után húzzuk rájuk a kontraanyát, és vizsgáljuk meg megint a lötyögést. Ha szorulást tapasztalunk (ilyenkor finoman érezni a csapágygolyók súrlódását), picit lazítsunk a kónuszon, és úgy húzzuk rá a kontraanyát.
A fogaskerekek megelégszenek egy egyszerű tisztítással, cseréjükre csak akkor van szükség, ha ugrik a lánc, igaz ez a lánc kopottságára is utalhat. A láncot tiszta ronggyal tisztítsuk le, és a jó tapadást biztosító lánckenő spray-vel fújjuk be. A felesleget néhány perc múlva távolítsuk el róla.

Kevesen foglalkoznak a nyereg és a kormány helyes beállításával, pedig a túl alacsony nyereg vagy kormány gerinc-, hát- és térdfájdalmakat okozhat. Általános tanács, hogy a nyeregcsövet annyira kell kihúzni, hogy a pedál alsó helyzetében nyújtva legyen a lábunk, de még ne kelljen oldalra billenni a tekeréshez. Ha a nyeregcsövön található biztonsági figyelmeztetés előtűnik, vegyünk egy hosszabb csövet! A kormány olyan magasságban legyen, hogy egyenes derékkal, hosszú távon is kényelmesen tudjuk fogni. Ez általában a nyereg magasságával egyezik meg.
Végül szereljük fel a kormányra és a nyeregcsőre a kerékpáros lámpa vagy villogó bilincseit, hogy az első éjszakai használatkor egy mozdulattal rájuk pattinthassuk ezeket a fontos biztonsági kiegészítőket.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Bérces Balázs


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Elektromos kerékpár

Negyedik alkalommal nyílik meg az Innovációs és Technológiai Minisztérium elektromobilitást ösztönző pályázata, amely eddig már több mint 2200 elektromos kerékpár kedvezményes megvásárlását...


Hercules kerékpárok Tószegről

A vízió megvalósítása céljából 1886-ban megalapítja első velocipéd-gyárát Nürnbergben. A minőségükről elhíresült Marschütz kétkerekűek viszonylag gyorsan kivívják maguknak a Hercules becenevet:...