Internetes árurendelés, televíziós shopból vagy éppen katalógusból történő vásárlás: mindez olyan távollévők között kötött szerződésnek minősül, melynek során távközlő eszköz segítségével kerül sor szerződés megkötésére. Ilyen távközlő eszköz lehet nyomtatvány, katalógus, megrendelő szelvénnyel, rádió, telefon, e-mail vagy akár fax is. Ami a közös: a szerződéses nyilatkozat megtételére két, egymástól távol lévő fél között kerül sor, távközlő eszköz segítségével.
Mivel ilyen esetben óhatatlanul felmerül az a kockázat, hogy az adott terméket nem nézhettük meg tárgyi valóságában, személyesen, mind az Európai Unió, mind a hazai jogalkotó speciális jogot biztosít számunkra. Amennyiben nem tetszik a termék, nem jó, vagy egyszerűen másra számítottunk, néhány kivételtől eltekintve indokolás nélkül elállhatunk a szerződéstől. Azaz ennek az elállásnak az sem feltétele, hogy a termék minőségi hibás legyen.
Indokolás nélküli elállás, időbeli és tartalmi korláttal
Amennyiben terméket vásároltunk ilyen módon, annak kézhezvételétől számított 8 munkanapon belül van lehetőségünk élni elállási jogunkkal, míg szolgáltatás esetén a szerződéskötés napjától kezdődik a 8 munkanap. Mivel mindkét esetben szigorú szabályok kötik a kereskedőt, így tájékoztatnia kell a vásárlót az elállási lehetőségről, annak meg nem történte esetén a nyolc munkanap a későbbi tájékoztatástól indul csak el, legfeljebb azonban három hónapig élhetünk ezen jogunkkal. Fontos, hogy minden esetben írásban kerüljön sor az elállásra a későbbi bizonyíthatóság érdekében. Elállás esetén a vállalkozás legkésőbb harminc napon belül köteles a kifizetett összeget visszafizetni. A visszaszállítás költsége ugyan a fogyasztót terheli, de ezen felül egyéb költség, a nem rendeltetésszerű használatból eredő kár megtérítésén felül nem terheli a fogyasztót. Természetesen az elállási jog nem gyakorolható korlátlanul: így többek között hang-, illetve képfelvétel, valamint számítógépes szoftver példányára vonatkozó szerződés esetében, ha a csomagolást a fogyasztó felbontotta, vagy ha étel, szállítási vagy szabadidős szolgáltatás rendelésére irányuló kontraktusról van szó. Ezekben az esetekben természetesen, ahogy minden más jogügyletnél élhetünk minőségi kifogással, a jótállás és szavatosság szabályainak megfelelően adott esetben.
Ha kölcsönből rendelünk
Gyakran megtörténik, hogy kölcsönszerződéssel együtt kerül sor távollévők között kötött szerződés megkötésére. Fontos tudni, hogy amennyiben a termék árát vagy a szolgáltatás díját részben vagy egészben a vállalkozás által nyújtott kölcsön fedezi, a fogyasztó elállási jogának gyakorlása a fogyasztási kölcsönszerződést is felbontja. Ugyanez a szabály irányadó, ha a kölcsönt harmadik személy vagy szervezet nyújtja, ebben az esetben a vállalkozás köteles haladéktalanul az elállásról értesíteni a kölcsönt nyújtót.
Mivel a modern technika vívmányai szinte mindannyiunk lakásába befurakodtak, ezért nem árt óvatosnak lennünk. Ne féljünk az újdonságtól, de feltétlenül gondoljuk át, hogy azt az adott terméket ténylegesen a világhálóról kívánjuk-e megszerezni, és ha igen, legyünk figyelmesek: hasonlítsuk össze az egyes oldalakat azok ára, áruválasztéka, minőségi termékei és megbízhatósága szempontjából egyaránt.