Kerékpár váz- és kerékméretek

2011-03-28 09:19:02 | Módosítva: 2011-03-28 13:13:55

Ahhoz, hogy évekig örömmel használhassuk, elengedhetetlen, hogy a testméreteinknek és a felhasználási körülményeknek megfelelő méretű biciklit válasszunk. Még gyakorlott bringásként is gyakran elveszem az adatok tengerében, ezért próbálok segítséget nyújtani a számok helyes értelmezésében.

Történetének közel két évszázada során a kerékpár sokféle - nem ritkán extrém - formát öltött. A mai kerékpárok között is találhatunk különleges vázkialakításokat, ezek közül kiemelkednek a fekvőbiciklik (más néven rekumbensek). A klasszikus, láchajtásos un. biztonsági kerékpár John Kemp Starley nevéhez fűződik, 1885-től kerekezhetünk ilyenen, ez a forma azóta sem ment ki a divatból. Ha elég pénzünk van - hasonlóan ruháinkhoz - vázat is készítenek nekünk, méretre szabva, de általában a konfekcióméretek közül kell választanunk. A nyereg és kormány magasságának vagy dőlésszögének változtatásával így is közel tökéletesen beállíthatjuk a bringát. 

Vázméret

A vázméretek megadása többféleképpen történhet. Klasszikusan a nyeregcső hosszát szokás megadni - ez a kerékpár hosszú, függőleges csöve. Egészen pontosan a kerékpár középtengelyétől (amit a hajtókarokkal hajtunk) a felsőcső középvonaláig terjedő hosszúság a mérvadó. A megadás történhet centiméterben vagy angolszász szokás szerint colban (=inch/hüvelyk). 1 col = 2,54 cm, íly módon könnyen átszámíthatjuk a bolt honlapján vagy a kerékpár adatlapján megadott méretet. Ha tudjuk a saját magasságunkat, az interneten található táblázatokból már jó közelítéssel megtalálhatjuk a nekünk való vázméretet. Egy másik méretmegadási mód, amikor az un. átlépési magasságot tüntetik fel. Ez a talajtól a felsőcső tetejéig terjed. Az átlépési magasságot a lábunk hossza határozza meg, érdemes olyan kerékpárt venni, ahol az átlépési magasság 5-10 cm-el kisebb mint a lábhosszunk, ezzel elkerülhetjük a kellemetlen baleseteket hirtelen megálláskor. 

Kerékméret 

Gyakran találkozom olyan honlapokkal, ahol a vázméret helyett a kerékméretet adják meg, ez eléggé megtévesztő tud lenni. Kerekek esetében a szám a kerék külső átmérőjére utal, itt is "col" értékekkel találkozni. A gyermekkerékpárok kerékmérete 12-24 col, kortól és magasságtől függően. A népszerű mountain bike-ok kerekei egységesen 26 colosak, az országúti "versenykerékpárok" 27 colos kerékkel rendelkeznek, míg a túrabiciklik, és a klasszikus Csepel bringák kerekei 28 colosak. Minél nagyobb a kerékméret, a kerékpár annál könnyebben veszi az útakadályokat, gödröket, hepe-hupákat. 

Abroncsméret 

Míg a felni méretének számozása egységesnek tekinthető, az abrocs, azaz a külső (gumi) méreteinek megadása meglehetősen változatos. Minden méretezési rendszernek az a nagy hibája, hogy nem lehet világosan és határozottan megállapítani belõle, hogy egy adott gumiköpeny ráillik-e egy adott kerékre, vagy sem. A köpeny csakis akkor "megy fel" a kerékre, ha pontosan megegyezik a méretük. Ha szélesebb, vagy keskenyebb abroncsot szeretnénk a kerékpárunkra, nehézségbe ütközhet a megfelelő köpeny megtalálása. Az European Tyre and Rim Technical Organisation [Európai Abroncs- és Keréktárcsagyártók Technikai Szövetsége], az E.T.R.T.O. szabványa milliméterben adja meg a kerékpárok gumiköpenyének szélességét és a kerék átmérõjét. Ez azt jelenti, hogy a példának vett 28 x 1.5/8 x 1.3/8 köpeny az E.T.R.T.O. szabvány szerint a 37-622 jelölést kapja, vagyis 37 milliméter a köpeny szélessége és oldalmagassága felfújt állapotban, és 622 milliméter a kerék vájata, ahová "felül" a köpeny, ami szintén fontos az abroncs méretének meghatározásához. 

Hüvelykben megadott, történelmi méretek 

A kerékpárkészítés kezdetétõl fogva a hüvelyk terjedt el, mint a kerékpárabroncsok elfogadott mértékegysége. A kerékpárgyártásban tehát például 24, 26, 27 és 28 hüvelykes abroncsokról és kerekekrõl beszélünk. Magát az abroncs méretét kettõ vagy három szám jelzi, például 26 x 1.3/8, 26 x 2.1, vagy 27 x 1.1/4, ahol is a második tag az abroncs szélességét és oldalmagasságát jelzi. Az abroncs szélessége mindig ugyanakkora, mint a magassága! A legtöbb esetben a gyártók három számmal jelzik az abroncsméretet. A holland és az angolszász területeken a számsor utolsó tagja adja meg az abroncs szélességét és egyben a magasságát, például így: 28 x 1.5/8 x 1.3/8. A középsõ szám, az elsõ taggal együtt, a kerékpár kerékméretet jelzi. 

A német szabvány 

Német nyelvterületen ugyanazt a méretezést alkalmazzák, mint az angolszász országokban, csak más sorrendben: az elõzõ példában szereplõ 28 x 1.5/8 x 1.3/8 méretû abroncs Németországban 28 x 1.3/8 x 1.5/8 jelzést kap. Itt a második tag jelöli a szélességet, míg az utolsó tag "az elsõvel együtt" a kerékméretet. Gyakran azonban nehéz megállapítani, hogy az abroncson melyik méretezést tüntették fel, és ez bizony félreértésekhez vezethet. 

A francia szabvány 

A francia mérettáblázat milliméterben számol, nem hüvelykben, valamint két számot és egy betűt használ az abroncs méretének leírásához. Tehát az elõzõ 28 x 1.5/8 x 1.3/8 méretû köpeny a francia rendszerben 700 x 35C jelzést kap. Az elsõ szám a kerék külsõ átmérõjét jelöli milliméterben, a második pedig a szélességét. A C betű pedig, az elsõ számmal együtt, a kerék átmérõjét jelzi. A betűs jelölésnek régeben volt csak jelentősége, mára már csak hagyományból maradt meg.

(forrás: http://www.etrto.org)

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Bérces Balázs


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Elektromos kerékpár

Negyedik alkalommal nyílik meg az Innovációs és Technológiai Minisztérium elektromobilitást ösztönző pályázata, amely eddig már több mint 2200 elektromos kerékpár kedvezményes megvásárlását...


Levegőminőség és kerékpározás

Korunkban nem létezik olyan városi közlekedési forma, amely valami módon ne lenne közvetlenül vagy közvetetten káros hatással egészségi állapotunkra. Ha mindennapi közlekedésünkhöz a kétkerekűt...