Lézeres gyújtógyertya

2011-04-26 10:19:42 | Módosítva: 2011-04-27 09:06:47

A belsőégésű motorok még egy ideig minden bizonnyal tartják pozíciójukat, ám egy fontos alkatrészük, az üzemanyag-levegő keverék begyújtásáért felelős gyertya jelentősen megújulhat.

Belsőégésű motoroknál a finomra porlasztott folyékony vagy gáznemű üzemanyag a hengerben keveredik az égését tápláló levegővel. Otto-motorok esetén a keverék begyújtását egy apró szikra végzi, ami a gyújtógyertya két fémelektródja között csap át a megfelelő pillanatban. Ez a robbanás löki tovább a dugattyút és közvetve a gépkocsit. Az égési folyamat különböző vegyületeket eredményez, köztük a nitrogén-oxidokat, melyek elsősorban a nyári hónapokban okoznak un. fotokémiai szmogot, másrészt a savas esők kialakulásában is részük van a kén-dioxid mellett. Tökéletesebb égéssel, nagyobb kompresszióval csökkenthető lenne a nitrogén-oxidok mennyisége, ahhez azonban nagyobb teljesítményű gyújtógyertyák kellenek. Ez ugyan technikailag lehetséges, de ezeknél a gyertyáknál fennáll az elektródák gyors elhasználódása. A megoldást a lézeres gyertyák bevezetése jelentheti, ezek ugyanis nem tartalmaznak fém elektródákat. Egy másik előnyük, hogy - ellentétben a hagyományos gyertyákkal - nem a benzin-levegő keverék felső, hozzá közel eső részét gyújtja be, hanem a mixtúra közepén indítja el az égési folyamatot. Ez azért fontos, mert így az égés közben felszabaduló hő kevesebb része vész el a henger falán keresztül, gyorsabbá és tökéletesebbé válik az égés. Harmadik érv a lézeres gyertya mellett a gyors vezérelhetőség, ami háromszoros sebességnövekedés jelent a hagyományos megoldáshoz képest. A lézersugárral 100 Gigawatt teljesítmény fókuszálható egy négyzetcentiméterre, 10 millijoule-os impuluzuskban. Ez korábban csak nagy méretű és rossz hatásfokú eszközökkel volt elérhető, de japán kutatók kifejlesztettek egy apró és hatékony megoldást. A gyertya ittrium-alumínium-gallium magja mindössze 9 mm széles és 11 mm hosszú. Két sugár előállítására képes, amikkel két különböző helyen is begyújtható a keverék. Az újdonság egyelőre nem került még beépítésre, a feltalálók nemrég kezdték meg a tárgyalásokat a legnagyobb gyújtógyertya-gyártókkal.

(forrás: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech)

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Bérces Balázs


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Szintetikus üzemanyag

Az Európai Unió döntése értelmében 2035 után nem lehet hagyományos dízel és benzines új autókat értékesíteni, csak ha szintetikus üzemanyaggal működnek. Az új hajtóanyag szabályozásának már most...


Hatékony és egészséges illatosítás

A beltéri illatosítók terén rendkívül sok megoldással találkozhatunk. Ezek között megtalálhatók a primitív – sokszor egészségkárosító – megoldások és az elérhető árú profi illatosítók is....