A légszennyezés is csökkenthető

2019-09-29 18:04:27 | Módosítva: 2019-09-29 18:07:18

A WHO adatai alapján milliók hallnak meg évente a légszennyezés miatt. A fejlett országokban a városi levegőszennyezettség fő forrása a közúti közlekedés és a szilárd tüzelőanyaggal történő fűtés. A fő szennyezőanyagok a szálló por, a nitrogén oxidok, és a másodlagosan kialakuló talajközeli ózon. A legtöbb áldozatot a szálló por szedi. Hazánkban is becslések szerint csak a nagyvárosokban évente több ezer idő előtti halálozást okozhatnak a légszennyező anyagok.


Megújuló energiahordozók alkalmazása

A hazai településeken a légszennyezettség másik fő forrás a lakossági fűtés. Megújuló energiahordozók alkalmazásával ez is mérsékelhető. Hőszivattyús rendszerek, talajkollektorok és talajszondák valamint a napelemek kombinálásával ugyanis a családi házak fűtése és melegvíz-ellátása is megoldható kibocsátás mentesen. És nem mellékesen a villamos áram előállítása is megoldható otthon. Habár a hőszivattyús rendszerek telepítése még meglehetősen drága, a napelemek már a hazai családok számára is elérhető áron kaphatóak. Ha a hőszivattyús rendszerek ára is hasonló mértékben csökken majd, mint a napelemeké, akkor a városi levegőminőség alig fog különbözni a vidéki területek levegőminőségétől.


Az elektromos autók bevezetésével lényegesen csökkenthető lenne a légszennyező anyagok kibocsátása. Norvégia nemrég bejelentette, hogy 2025-től nem enged a forgalomba lépni benzines vagy dízel autókat. A benzines és dízel járműveket ott az elektromos autók válthatják fel. A lényeg az, hogy az elektromos autók esetében nincs kibocsátás helyben, csak ott ahol az áramtermelés történik. Az áram megtermelésében pedig elsősorban a nap és szélenergiát kell használni, de a vízenergiának is lehet szerepe. A hagyományos energiahordozók esetén a hatás összetett. Az áram előállítása komoly környezetterheléssel jár, de egészségügyi szempontból még ez is kedvezőbb, hiszen a kibocsátás nem a sűrűn lakott településekben következik be, hanem lokálisan, magas kéményeknél, modern szűrőberendezések mellett. Ennek a megoldásnak az egészségügyi hozadéka igen sok, de környezeti szempontból nem jelent komoly előrelépést.

A megújuló energiákkal történő áramtermelés azonban hihetetlen előnyöket hoz. Például napenergia alkalmazása esetén az elektromos autók a városban sem bocsátanak ki szennyező anyagokat, és az áram előállítás a napelem telepeken sem jár kibocsátással. A minimális környezetterhelés a napcellák gyártása során következik csak be.

Az elektromos autók esetében a gyenge láncszem még jelenleg is az akkumulátor. Hiába növekszik folyamatosan az akkuk kapacitása, és ezzel az egy feltöltéssel megtehető kilométerszám is, de még mindig gondot jelent az akkumulátorok gyors feltöltése, és még ennél is nagyobb problémát az akkuk előállítása, illetve a későbbi megsemmisítése. Egyes vélemények szerint ezek környezetkárosító hatása meghaladhatja a belsőégésű motorokét a teljes életciklusuk alatt.



További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Nagy változások vannak a napelemes piacon

November 1-ével a háztartási méretű kiserőművekre (HMKE) vonatkozó szabályozás jelentős változáson ment keresztül: ideiglenesen felfüggesztették a hálózati betáplálás lehetőségét, az elektromos...


Úszó erőművek

Az Európai Unió 2050-re kitűzött klímasemlegességének eléréséhez Európa tengeri szélenergia-termelési kapacitását a jelenlegi 12 gigawattos szintről 2030-ig legalább 60 gigawattra, 2050-ig pedig...