Lézeres gyújtógyertyák

2011-09-10 20:56:33 | Módosítva: 2011-09-20 16:01:48

A belsőégésű motorok még egy ideig minden bizonnyal tartják pozíciójukat, ám egy fontos alkatrészük, az üzemanyag-levegő begyújtásáért felelős gyertya jelentősen megújulhat.

Otto-motoroknál az égési folyamat különböző vegyületeket eredményez, köztük a nitrogén-oxidokat, amelyek elsősorban a nyári hónapokban okoznak ún. fotokémiai szmogot, másrészt a savas esők kialakulásában is részük van a kén-dioxid mellett. Több levegővel és kevesebb üzemanyaggal csökkenthető lenne a nitrogén-oxidok mennyisége, ehhez azonban nagyobb teljesítményű gyújtógyertyák kellenek. Ez ugyan technikailag lehetséges, de ezeknél a gyertyáknál fennáll az elektródák gyors elhasználódása.

A megoldás a lézeres gyertyák bevezetése lehet, ezek ugyanis nem tartalmaznak fém elektródákat. Egy másik előnye, hogy – ellentétben a hagyományos gyertyákkal – nem a benzin-levegő keverék felső, hozzá közel eső részét gyújtja be, hanem a mixtúra közepén indítja el az égési folyamatot. Ez azért fontos, mert így a hő kevesebb részét vezeti el a henger fala, több fordítódik a tökéletes égésre. Harmadik érv a lézeres gyertya mellett a gyors vezérelhetőség, ami háromszoros sebességnövekedés jelent a hagyományos megoldáshoz képest.
Az ittrium-alumínium-gallium gyújtógyertya magja mindössze 9 mm széles és 11 mm hosszú. Két sugár előállítására képes, amikkel két különböző helyen is begyújtható a keverék. Az újdonság egyelőre nem került még beépítésre, a feltalálók nemrég kezdték meg a tárgyalásokat a legnagyobb gyújtógyertya gyártóval.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: lézer, gyertya, gyújtás, motor

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Távvezérelt szárnyas kapuk

Kapunyitó motor választáselőtt számos kérdés merül fel, amit csak megbízható ésrutinos szakember képes megválaszolni. Nincs két egyforma kapu, és motorizált mozgatásukhoz néhány alapfeltételnek meg...


Honda az „álmok ereje”

Március végén a németországi Elresee városában a Honda Akadémián vendégeskedtünk. Ejeles esemény apropója az volt, hogy 20 évvel ezelőtt, április 1-jén kezdte meg működését a MOTOR.PEDO Kft., mint...