Emberi tényező nélkül

Távfelügyeleti alternatíva

2009-08-23 00:36:47 | Módosítva: 2009-08-27 14:11:11

2008 év folyamán jelentős változás állt be a gazdasági életben. Ez a változás kihat a vagyonvédelmi szolgáltatásokra is. Egyre olcsóbb, és a konkurenciaharc miatt egyre jobb szolgáltatást kell nyújtani ezen a piacon annak, aki túl akarja élni az országot sújtó problémákat.

Az internet fejlődése és mind szélesebb elterjedése lehetőséget biztosít a vagyonvédelmi piac szereplőinek, hogy a felmerült feladatokat a lehető legjobban kezelni tudják. Ezen körülményeknek köszönhetően látta meg a napvilágot az alábbi távfelügyeleti alternatíva, ami mind gazdasági, mind informatikai és vagyonvédelmi vonalon megállja a helyét.
Ez a 100%-ban magyar fejlesztés jelenleg egyedülálló hazánk piacán. A rendszer alapja a riasztóközpont; ez maga az "agy", ami az érzékelőktől kapott jelzéseket dolgozza fel és ez biztosítja a rendszer energiaellátását is. A kezelőegység billentyűzetén lehet a kódokat megadni. Ez nem azonos a rendszer központjával Az érzékelők jelzik az állapotváltozást (betörést). Ezek az érzékelők lehetnek mozgás-, üvegtörés-, nyitás-, hő-, füst-, rezgésérzékelők - hasonlóan más riasztórendszerekhez. A kommunikátor továbbítja a bekövetkezett eseményt a felügyelet felé, valamint hang és fényjelzést ad (helyszíni riasztás).
Az egyes eszközök 12 V-on, általában vezetéken csatlakoznak egymáshoz, de van rádiós rendszer is. A rádiós rendszer telepítése egyszerűbb, viszont a bekerülési költsége többszöröse a vezetékesnek.

A riasztórendszerek kiépítése szakembert igényel. A biztosító csak a szakember által telepített riasztórendszert fogadja el a biztosítás megkötésekor. Ezzel kapcsolatosan a 2005. évi CXXXIII.törvény (vagyonvédelmi törvény), valamint a MABISZ leírásai az irányadóak. Természetesen a telepítéskor be kell tartani villanyszerelésre és az építkezésekre szóló egyéb szabályokat és szabványokat is.
A fentiek alapján telepítés előtt mindenképpen kérjük a szakember közreműködését, de ha a segédmunkát magunk végezzük, jelentősen tudunk csökkenteni a telepítési költségeken. Célszerű a telepítő cégektől kapott árakat összehasonlítani a vagyonvédelmi boltok áraival is. Lehet, hogy az eszköz beszerzése olcsóbb, ha azt magunk végezzük, és ennek jogi akadálya sincs.

Nézzük, hogy is működik az új rendszer:

Talán legfontosabb eleme, hogy nincs humán tényező. Ez ugyan elbizonytalaníthatja a hozzá nem értőket, de gondoljunk bele; ma már nem akadály, hogy Interneten vagy telefonon kapjunk automatikus üzeneteket filmekről, akciós termékekről vagy épp a gazdasági eseményekről. Miért lenne más egy vagyonvédelmi esemény közlése? Ugyanúgy, ugyanazt az információt megkaphatjuk SMS-ben is, mint bármely szolgáltató diszpécserétől elvárható volna.

Gyakorlatban ez a következő változást jelenti a hagyományos felügyeletekkel szemben. A központi egységek, szerverek egy szerverparkban vannak elhelyezve. Itt megtalálható az az infrastruktúra, ami biztosítja a rendszer folyamatos működését. A felhasználó riasztóközpontja az eddig bevált és szabványos kommunikációs csatornákat igénybe veheti (pl.: telefon, GPRS, GSM). Ahhoz, hogy a már említett módon fogadott jelzésekből értesítés legyen, a fejlesztőknek új szoftvert kellet írniuk, ami végrehajtja a felhasználók utasításait, és kezeli a riasztórendszerek által küldött eseményjelzéseket.
Mivel hiányzik az emberi tényező a rendszerből, a felhasználónak saját magának kell menedzselnie a saját objektumát. És ezen a ponton el is érkeztünk a következő radikális újításig. Természetesen a felhasználó megkap minden segítséget és információt, hogy ezt teljes mértékben megvalósítsa. Ez gyorsabb és informatívabb, mint levelezgetni, faxolgatni a szolgáltatónak a változásokat.
A rendszerben minden felhasználó rendelkezik egy webes felülettel, ahol bármikor megváltoztathatja a védett objektumához kapcsolódó adatait.

Természetesen ez a webes felület lehetővé teszi a beérkezett események riportolását is. Ez további előnyöket biztosít a felhasználónak, hiszen gondoljuk át, ma már nem ritkaság hogy valaki rendszeresen külföldre jár dolgozni, tanulni. A rendszer segítségével a világ bármely pontjáról megtekintheti a lakása, üzlete összes eseményét, új értesítendőt adhat meg, vagy egyszerűen csak megbizonyosodhat, hogy távolléte alatt nem történt különleges esemény. Ez a kontroll azt is biztosítja számunkra, hogy a munkahelyről kávészünet alatt megbizonyosodhatuk arról, hogy gyermekünk hazaért-e az iskolából.
Ez a kontroll képes email-ben és SMS-ben értesíteni a megadott személyeket a bekövetkezett eseményekről. Jelenleg az értesítendők száma a rendszeren nincs maximalizálva. Ezeket az eseményeket a fejlesztők 10 csoportra bontották fel:

  • Nyitás jelentés
  • Zárás jelentés
  • Szerviz jelentés
  • Betörés riasztás
  • Tűz riasztás
  • Pánik és Orvosi riasztás
  • Felhasználói (nem aktív)
  • Szerviz visszaállás jelentés
  • Betörés visszaállás jelentés
  • Egyéb események jelentés

Mivel minden értesítendőnél külön meg lehet határozni, hogy milyen esemény bekövetkeztekor hogyan értesítsen a rendszer, gyakorlatilag elmondhatjuk, hogy a variációk száma korlátlan. És ami talán a legfontosabb előnye, hogy a humán erő elhagyása és a teljes automatizáltság miatt a szolgáltatás ára igen alacsony.

Papp László

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Személy- és vagyonvédelem nyomkövetővel

A GPS nyomkövetők ma már bárki számára – viszonylag olcsó áron – elérhetők, és a személy- és vagyonvédelem olyan fokát valósítják meg, ami pár évvel ezelőtt elképzelhetetlen volt. Személyek,...


Hova kell a szén-monoxid vészjelzőt felszerelni?

Ha ez a kérdés felmerül önben már jó úton jár ahhoz, hogy biztonságban tudja családját, hiszen ez azt jelenti, hogy már van szén-monoxid vészjelzője.