LED-et az autóba

2019-03-01 20:08:58 | Módosítva: 2019-03-01 20:15:45

Részben divat – tegyük hozzá hasznos divat –, másrészt pedig már a technika fejlődésének egy lépcsőfoka, hogy az autókon, motorokon is megjelentek a LED fényforrások. Az ún. nappali menetfény már néhány éve az újonnan forgalomba helyezett autókon kötelező elem, de az új gépkocsikon a külső és belső világítás jelentős részében is LED-es fényforrás működik. De vajon kicserélhetjük-e régi autónk fényforrásait LED-re?


Szabályok útvesztője

A lehetőségünk mindenesetre megvan rá. A hazai szaküzletekben és a nemzetközi web-shopokban is bármilyen lámpafoglalatba, viszonylag olcsón beszerezhetjük a LED-es égőt. A kicserélése sem okoz nagyobb gondot, mint bármelyik hibás izzó cseréje. De vajon megfelelnek-e a LED-es „izzók” a hatályos szabályoknak? Tegyük rögtön hozzá, hogy ezeket a szabályokat elég régen alkották, és láttunk már olyat (pl. a pótféklámpáknál), hogy az utólagos felszerelést először tiltották, aztán engedélyezték, és az újonnan gyártott gépkocsikon már kötelező elem.

Ha nagy vonalakban tisztába akarjuk tenni a téma jogi részét, akkor a következő a helyzet. A fényszórók, tompított fényszóró izzójának kicserélésére elvi lehetőség ugyan van, mindenféle foglalattípushoz gyártanak a világban (főként Kínában) LED-es változatot, de ezek sem minőségileg, sem fényerőben, fényeloszlásban nem egyenértékűek az eredetivel, és természetesen nem is szabályosak. Ez tiltott kategória.

A másik kategória a gépkocsi belsejében világító fények – utastéri lámpa, műszerfal stb. – ahol szabályos és praktikus is LED fényforrásra cserélni az eredetit. Fogyasztásuk sokkal kisebb, mint a hagyományos izzóé (nem nagyon kerülhetünk bajba, ha este bekapcsolva marad a belső lámpa), nem melegszenek, és jobban világítanak. Ez tehát a támogatott kategória.

Van-e a kettő között „tűrt kategória”, vagyis mi van a kívülről látható fényekkel? Ezek között két felhasználásban engedélyezett a LED lámpák használata; utólag is fel lehet szerelni gépkocsinkat nappali menetfény világítással, és ködlámpával. Ezeknek a jogszabályi előírásai viszonylag egyértelműek. Pontosan meg van határozva mindkét lámpaféleségnek az elhelyezése (úttesttől mért távolság, szélességi méretek) és a bekötés, kapcsolás módja is (írtunk már erről.) Az is nagyon fontos, hogy a beszerelt lámpák rendelkezzenek a megfelelő engedélyekkel! Erre még visszatérünk, de megjegyezzük, hogy ilyen lámpatesteket – LED izzóval – gyártanak a nevesebb gyártók, és természetesen ezek engedélye is rendben van. A nappali menetfény utólagos bekötését mindenképpen ajánlatos járművillamossági szakemberre bízni, mert a vizsgán ezt rutinból ellenőrzik, és hamar lelepleződik az amatőr beszerelés.


A kívülről látható világítások maradék csoportja már „neccesebb”! Ide tartozik a helyzetjelző, irányjelző, féklámpa, rendszámtábla, tolatólámpa. Természetesen a LED-es fényforrások a legkülönbözőbb árban és minőségben ezekre a helyekre is kaphatók, de közöttük nem fogunk találni olyat, ami rendelkezik a szükséges engedélyekkel, és az is feltűnhet, hogy a nagy gyártóknak nincsenek ilyen gyártmányaik.

Ha egy lámpatestet egy adott izzófajtához terveztek, akkor oda csak „E” jellel ellátott izzó szerelhető be. „E” jelet csak az a termék kaphat, amelyik megfelel az adott foglalat specifikációjának – megfelelő teljesítményű, az izzószál adott méretű és pozíciójú, és így tovább. Ilyen jelet rengeteg helyen találhatunk az autónkat körbenézve. Minden lámpatesten, a biztonsági üvegeken, a visszapillantó tükrön, és természetesen a fényszóró izzóinak foglalatán is.

A jóváhagyási jel egy körbe írt nagy E betű, és mellette egy szám, ami az engedélyt kiadó országra utal. Németországot pl. az 1-es, Magyarországot a 7-es szám jelöli. A jelet azok a termékek kaphatják meg, amelyek megfelelnek az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága (ECE) által a járműalkatrészekre kidolgozott szigorú előírásoknak. A jóváhagyási jel hiányában az alkatrész szabálytalan, közúti forgalomban nem vehet részt, vagyis egy rendőri ellenőrzés során, műszaki vizsgán a forgalmi engedélyt is bevonhatják miatta. Viszont a LED rendszerek közül még egy sem kapott ilyen minősítést.


Megjegyezzük még, hogy egy 1990-es KöHÉM rendelet részletesen taglalja, hogy a gépkocsi – kívülről látható – különböző fényeinek mekkora távolságról kell látszania. A LED fényforrások ezeket a feltételeket bőségesen teljesítik – az a baj, hogy néha túlteljesítik.

A világító és fényjelző berendezések alkalmazására és működésére vonatkozó általános üzemeltetési műszaki feltételek viszont azt mondják, hogy „a járművön csak olyan fajta, olyan színű, oly módon elhelyezett és annyi világító-, illetőleg fényjelző berendezést szabad alkalmazni, amilyent és amennyit a rendelet előír vagy megenged. Ez a jogszabály tételesen felsorolja a jármű különböző világításait, kivétel nélkül mindenhol azzal, hogy „… a járműre csak jóváhagyási jellel ellátott lámpát szabad felszerelni”. Ilyen jóváhagyási jellel ellátott fényforrást pedig utólag beszerelhető változatban nem gyártanak. Egyes okfejtések szerint egy LED fényforrás sem kaphat jóváhagyási E-jelet, mivel a foglalatra vonatkozó szabvány pontosan leírja az izzószál méretét, pozícióját is. LED esetén pedig ilyen nincs. Valószínű előbb-utóbb a jogszabályok is módosulni fognak és engedékenyebbek lesznek ezen a téren, de jelenleg ez a helyzet.

Kérdés még, hogy miként és mikor ellenőrzik a gépkocsin a fényforrásokat. A rendőr bármelyik forgalmi ellenőrzésnél jogosult ezt (is) megnézni, és a szabálytalan izzók miatt eljárhat, de a gyakorlatban erre kicsi az esély. A legtöbb lámpatestben nem látható az izzó, legfeljebb az első helyzetjelzőnél, tehát ha a lámpa világít, a fényerő és a fény színe rendben van, akkor az illegális csere nemigen tűnik fel.

A műszaki vizsgánál már hamarább észreveszik a LED égőket, és a vizsgabiztos azzal is tisztában van, hogy az nem rendelkezhet jóváhagyási engedéllyel, mert adott fényforrásokból olyan még nem létezik. Ezzel bizony nem ajánlatos próbálkozik, mert a sikeres vizsgához még az égők visszacserélésének költsége is hozzájön az állandó költségekhez.



További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: led, autó led, autó izzó

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Világítótestek fényerő-szabályozása

A túl sok és túl kevés fény egyaránt zavaró lehet. Atestreszabott megoldást jelenthetik afényerőszabályzók. Ezek kiválasztásához, használatához adunk néhány javaslatot.


Ívelt képernyő és más újdonságok

Az ívelt képernyőnek köszönhetően tévézési élményei új szinteket fognak elérni.