Szabályok útvesztője
A lehetőségünk mindenesetre megvan rá. A hazai szaküzletekben és a nemzetközi web-shopokban is bármilyen lámpafoglalatba, viszonylag olcsón beszerezhetjük a LED-es égőt. A kicserélése sem okoz nagyobb gondot, mint bármelyik hibás izzó cseréje. De vajon megfelelnek-e a LED-es „izzók” a hatályos szabályoknak? Tegyük rögtön hozzá, hogy ezeket a szabályokat elég régen alkották, és láttunk már olyat (pl. a pótféklámpáknál), hogy az utólagos felszerelést először tiltották, aztán engedélyezték, és az újonnan gyártott gépkocsikon már kötelező elem.
Ha nagy vonalakban tisztába akarjuk tenni a téma jogi részét, akkor a következő a helyzet. A fényszórók, tompított fényszóró izzójának kicserélésére elvi lehetőség ugyan van, mindenféle foglalattípushoz gyártanak a világban (főként Kínában) LED-es változatot, de ezek sem minőségileg, sem fényerőben, fényeloszlásban nem egyenértékűek az eredetivel, és természetesen nem is szabályosak. Ez tiltott kategória.
A másik kategória a gépkocsi belsejében világító fények – utastéri lámpa, műszerfal stb. – ahol szabályos és praktikus is LED fényforrásra cserélni az eredetit. Fogyasztásuk sokkal kisebb, mint a hagyományos izzóé (nem nagyon kerülhetünk bajba, ha este bekapcsolva marad a belső lámpa), nem melegszenek, és jobban világítanak. Ez tehát a támogatott kategória.
Van-e a kettő között „tűrt kategória”, vagyis mi van a kívülről látható fényekkel? Ezek között két felhasználásban engedélyezett a LED lámpák használata; utólag is fel lehet szerelni gépkocsinkat nappali menetfény világítással, és ködlámpával. Ezeknek a jogszabályi előírásai viszonylag egyértelműek. Pontosan meg van határozva mindkét lámpaféleségnek az elhelyezése (úttesttől mért távolság, szélességi méretek) és a bekötés, kapcsolás módja is (írtunk már erről.) Az is nagyon fontos, hogy a beszerelt lámpák rendelkezzenek a megfelelő engedélyekkel! Erre még visszatérünk, de megjegyezzük, hogy ilyen lámpatesteket – LED izzóval – gyártanak a nevesebb gyártók, és természetesen ezek engedélye is rendben van. A nappali menetfény utólagos bekötését mindenképpen ajánlatos járművillamossági szakemberre bízni, mert a vizsgán ezt rutinból ellenőrzik, és hamar lelepleződik az amatőr beszerelés.
A kívülről látható világítások maradék csoportja már „neccesebb”! Ide tartozik a helyzetjelző, irányjelző, féklámpa, rendszámtábla, tolatólámpa. Természetesen a LED-es fényforrások a legkülönbözőbb árban és minőségben ezekre a helyekre is kaphatók, de közöttük nem fogunk találni olyat, ami rendelkezik a szükséges engedélyekkel, és az is feltűnhet, hogy a nagy gyártóknak nincsenek ilyen gyártmányaik.
Ha egy lámpatestet egy adott izzófajtához terveztek, akkor oda csak „E” jellel ellátott izzó szerelhető be. „E” jelet csak az a termék kaphat, amelyik megfelel az adott foglalat specifikációjának – megfelelő teljesítményű, az izzószál adott méretű és pozíciójú, és így tovább. Ilyen jelet rengeteg helyen találhatunk az autónkat körbenézve. Minden lámpatesten, a biztonsági üvegeken, a visszapillantó tükrön, és természetesen a fényszóró izzóinak foglalatán is.
A jóváhagyási jel egy körbe írt nagy E betű, és mellette egy szám, ami az engedélyt kiadó országra utal. Németországot pl. az 1-es, Magyarországot a 7-es szám jelöli. A jelet azok a termékek kaphatják meg, amelyek megfelelnek az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága (ECE) által a járműalkatrészekre kidolgozott szigorú előírásoknak. A jóváhagyási jel hiányában az alkatrész szabálytalan, közúti forgalomban nem vehet részt, vagyis egy rendőri ellenőrzés során, műszaki vizsgán a forgalmi engedélyt is bevonhatják miatta. Viszont a LED rendszerek közül még egy sem kapott ilyen minősítést.
Megjegyezzük még, hogy egy 1990-es KöHÉM rendelet részletesen taglalja, hogy a gépkocsi – kívülről látható – különböző fényeinek mekkora távolságról kell látszania. A LED fényforrások ezeket a feltételeket bőségesen teljesítik – az a baj, hogy néha túlteljesítik.
A világító és fényjelző berendezések alkalmazására és működésére vonatkozó általános üzemeltetési műszaki feltételek viszont azt mondják, hogy „a járművön csak olyan fajta, olyan színű, oly módon elhelyezett és annyi világító-, illetőleg fényjelző berendezést szabad alkalmazni, amilyent és amennyit a rendelet előír vagy megenged. Ez a jogszabály tételesen felsorolja a jármű különböző világításait, kivétel nélkül mindenhol azzal, hogy „… a járműre csak jóváhagyási jellel ellátott lámpát szabad felszerelni”. Ilyen jóváhagyási jellel ellátott fényforrást pedig utólag beszerelhető változatban nem gyártanak. Egyes okfejtések szerint egy LED fényforrás sem kaphat jóváhagyási E-jelet, mivel a foglalatra vonatkozó szabvány pontosan leírja az izzószál méretét, pozícióját is. LED esetén pedig ilyen nincs. Valószínű előbb-utóbb a jogszabályok is módosulni fognak és engedékenyebbek lesznek ezen a téren, de jelenleg ez a helyzet.
Kérdés még, hogy miként és mikor ellenőrzik a gépkocsin a fényforrásokat. A rendőr bármelyik forgalmi ellenőrzésnél jogosult ezt (is) megnézni, és a szabálytalan izzók miatt eljárhat, de a gyakorlatban erre kicsi az esély. A legtöbb lámpatestben nem látható az izzó, legfeljebb az első helyzetjelzőnél, tehát ha a lámpa világít, a fényerő és a fény színe rendben van, akkor az illegális csere nemigen tűnik fel.
A műszaki vizsgánál már hamarább észreveszik a LED égőket, és a vizsgabiztos azzal is tisztában van, hogy az nem rendelkezhet jóváhagyási engedéllyel, mert adott fényforrásokból olyan még nem létezik. Ezzel bizony nem ajánlatos próbálkozik, mert a sikeres vizsgához még az égők visszacserélésének költsége is hozzájön az állandó költségekhez.