LED-et az autóba

2019-03-01 20:08:58 | Módosítva: 2019-03-01 20:15:45

Részben divat – tegyük hozzá hasznos divat –, másrészt pedig már a technika fejlődésének egy lépcsőfoka, hogy az autókon, motorokon is megjelentek a LED fényforrások. Az ún. nappali menetfény már néhány éve az újonnan forgalomba helyezett autókon kötelező elem, de az új gépkocsikon a külső és belső világítás jelentős részében is LED-es fényforrás működik. De vajon kicserélhetjük-e régi autónk fényforrásait LED-re?


Szabályok útvesztője

A lehetőségünk mindenesetre megvan rá. A hazai szaküzletekben és a nemzetközi web-shopokban is bármilyen lámpafoglalatba, viszonylag olcsón beszerezhetjük a LED-es égőt. A kicserélése sem okoz nagyobb gondot, mint bármelyik hibás izzó cseréje. De vajon megfelelnek-e a LED-es „izzók” a hatályos szabályoknak? Tegyük rögtön hozzá, hogy ezeket a szabályokat elég régen alkották, és láttunk már olyat (pl. a pótféklámpáknál), hogy az utólagos felszerelést először tiltották, aztán engedélyezték, és az újonnan gyártott gépkocsikon már kötelező elem.

Ha nagy vonalakban tisztába akarjuk tenni a téma jogi részét, akkor a következő a helyzet. A fényszórók, tompított fényszóró izzójának kicserélésére elvi lehetőség ugyan van, mindenféle foglalattípushoz gyártanak a világban (főként Kínában) LED-es változatot, de ezek sem minőségileg, sem fényerőben, fényeloszlásban nem egyenértékűek az eredetivel, és természetesen nem is szabályosak. Ez tiltott kategória.

A másik kategória a gépkocsi belsejében világító fények – utastéri lámpa, műszerfal stb. – ahol szabályos és praktikus is LED fényforrásra cserélni az eredetit. Fogyasztásuk sokkal kisebb, mint a hagyományos izzóé (nem nagyon kerülhetünk bajba, ha este bekapcsolva marad a belső lámpa), nem melegszenek, és jobban világítanak. Ez tehát a támogatott kategória.

Van-e a kettő között „tűrt kategória”, vagyis mi van a kívülről látható fényekkel? Ezek között két felhasználásban engedélyezett a LED lámpák használata; utólag is fel lehet szerelni gépkocsinkat nappali menetfény világítással, és ködlámpával. Ezeknek a jogszabályi előírásai viszonylag egyértelműek. Pontosan meg van határozva mindkét lámpaféleségnek az elhelyezése (úttesttől mért távolság, szélességi méretek) és a bekötés, kapcsolás módja is (írtunk már erről.) Az is nagyon fontos, hogy a beszerelt lámpák rendelkezzenek a megfelelő engedélyekkel! Erre még visszatérünk, de megjegyezzük, hogy ilyen lámpatesteket – LED izzóval – gyártanak a nevesebb gyártók, és természetesen ezek engedélye is rendben van. A nappali menetfény utólagos bekötését mindenképpen ajánlatos járművillamossági szakemberre bízni, mert a vizsgán ezt rutinból ellenőrzik, és hamar lelepleződik az amatőr beszerelés.


A kívülről látható világítások maradék csoportja már „neccesebb”! Ide tartozik a helyzetjelző, irányjelző, féklámpa, rendszámtábla, tolatólámpa. Természetesen a LED-es fényforrások a legkülönbözőbb árban és minőségben ezekre a helyekre is kaphatók, de közöttük nem fogunk találni olyat, ami rendelkezik a szükséges engedélyekkel, és az is feltűnhet, hogy a nagy gyártóknak nincsenek ilyen gyártmányaik.

Ha egy lámpatestet egy adott izzófajtához terveztek, akkor oda csak „E” jellel ellátott izzó szerelhető be. „E” jelet csak az a termék kaphat, amelyik megfelel az adott foglalat specifikációjának – megfelelő teljesítményű, az izzószál adott méretű és pozíciójú, és így tovább. Ilyen jelet rengeteg helyen találhatunk az autónkat körbenézve. Minden lámpatesten, a biztonsági üvegeken, a visszapillantó tükrön, és természetesen a fényszóró izzóinak foglalatán is.

A jóváhagyási jel egy körbe írt nagy E betű, és mellette egy szám, ami az engedélyt kiadó országra utal. Németországot pl. az 1-es, Magyarországot a 7-es szám jelöli. A jelet azok a termékek kaphatják meg, amelyek megfelelnek az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága (ECE) által a járműalkatrészekre kidolgozott szigorú előírásoknak. A jóváhagyási jel hiányában az alkatrész szabálytalan, közúti forgalomban nem vehet részt, vagyis egy rendőri ellenőrzés során, műszaki vizsgán a forgalmi engedélyt is bevonhatják miatta. Viszont a LED rendszerek közül még egy sem kapott ilyen minősítést.


Megjegyezzük még, hogy egy 1990-es KöHÉM rendelet részletesen taglalja, hogy a gépkocsi – kívülről látható – különböző fényeinek mekkora távolságról kell látszania. A LED fényforrások ezeket a feltételeket bőségesen teljesítik – az a baj, hogy néha túlteljesítik.

A világító és fényjelző berendezések alkalmazására és működésére vonatkozó általános üzemeltetési műszaki feltételek viszont azt mondják, hogy „a járművön csak olyan fajta, olyan színű, oly módon elhelyezett és annyi világító-, illetőleg fényjelző berendezést szabad alkalmazni, amilyent és amennyit a rendelet előír vagy megenged. Ez a jogszabály tételesen felsorolja a jármű különböző világításait, kivétel nélkül mindenhol azzal, hogy „… a járműre csak jóváhagyási jellel ellátott lámpát szabad felszerelni”. Ilyen jóváhagyási jellel ellátott fényforrást pedig utólag beszerelhető változatban nem gyártanak. Egyes okfejtések szerint egy LED fényforrás sem kaphat jóváhagyási E-jelet, mivel a foglalatra vonatkozó szabvány pontosan leírja az izzószál méretét, pozícióját is. LED esetén pedig ilyen nincs. Valószínű előbb-utóbb a jogszabályok is módosulni fognak és engedékenyebbek lesznek ezen a téren, de jelenleg ez a helyzet.

Kérdés még, hogy miként és mikor ellenőrzik a gépkocsin a fényforrásokat. A rendőr bármelyik forgalmi ellenőrzésnél jogosult ezt (is) megnézni, és a szabálytalan izzók miatt eljárhat, de a gyakorlatban erre kicsi az esély. A legtöbb lámpatestben nem látható az izzó, legfeljebb az első helyzetjelzőnél, tehát ha a lámpa világít, a fényerő és a fény színe rendben van, akkor az illegális csere nemigen tűnik fel.

A műszaki vizsgánál már hamarább észreveszik a LED égőket, és a vizsgabiztos azzal is tisztában van, hogy az nem rendelkezhet jóváhagyási engedéllyel, mert adott fényforrásokból olyan még nem létezik. Ezzel bizony nem ajánlatos próbálkozik, mert a sikeres vizsgához még az égők visszacserélésének költsége is hozzájön az állandó költségekhez.



További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: led, autó led, autó izzó

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

COB led

A COB led, vagyis a Chip on Board Led néhány éve jelent meg a piacon. Korábban az SMD ledek terjedtek el, majd a nagyobb fényerő kedvéért megszülettek a power ledek. A COB led az előző kettőhöz...


TV-re hangolt szobafalak

A mai tv készülékek természetesen többnyire nagyok és laposak. Ezért a szobák berendezésében is komoly szerepet játszanak. Akár mint hajdanán, csak akkor ormótlan, nehéz ládák voltak, amelyeket...