A popszegecsek elsősorban lemezek egymáshoz történő rögzítésére lettek kifejlesztve, akkor, amikor az ember éppen a szárnyait próbálgatta...
Ez egy olyan úttörő
technológia volt, amellyel gyorsan, nagy mennyiségben tudtak termelni
akkoriban... Szinte adja magát, hogy az I. világháború hadiipara, és azon belül
is a repülőgépgyártás volt az a terület, ahol erre a legnagyobb szükség volt.
Ki gondolta volna, hogy a „popszegecs” („POP rivets”) egy brand névből
származik, amelyet már azoktól az időktől kezdődően az angol Tucker cég
jegyzett? Ha nem ezen a néven vált volna közismertté, akkor most
„húzószegecsnek” hívnánk, vagy átvettük volna az angolból a vakszegecs
(blindrivets) elnevezést.
Az elgondolás
egyszerű: helyezzünk a furatba egy vékony falú, kiperemezett fémcsövet, és
próbáljunk áthúzni rajta belülről-kifelé egy „bognárfejű szeget” úgy, hogy
a cső belülről felgyűrődve, bezömüljön a furatba, és kellően megszoruljon
benne. Ha a húzószárat előre elvékonyítjuk a megfelelő helyen, akkor az
elszakad, amikor feje a furatot megközelítve megszorul a csőben. A fej egy
rövid szárrésszel bent marad, de a leszakadt rész kiesik, és így a cső fixen
rögzíti a lemezeket egymáshoz. A kötés merevségét a bent maradt fej és
szárdarab együtt biztosítja, és ez növeli meg a nyíróerőkkel szembeni ellenállást
is, ami lemezeknél gyakorta előfordul.
Így indult az egész, és mára ez az eszes találmány mindenfelé elterjedt a világon. Tiszta, gyors, egy oldalról kezelhető, nem jár sem veszélyes hő-, sem deformáló erőhatással a szerkezetre nézve, olcsó, ha szükséges visszabontható és újraépíthető… Na, arra azért érdemes figyelni, hogy a kiszakadt húzószárak ne potyogjanak mozgó alkatrészek közé, és ha a rozsda nem szempont, akkor fel is szállhatunk. A technológia és a popszegecs név használata elterjedt a világon, és ma már mindenféle méretben és anyagminőségben elérhető a profi szegecselő-szerszámokkal egyetemben. Maga a szegecs jellemzően már nem csőből készül, hanem huzalból hidegfolyatásos eljárással, amikor is a gép gyors, erőteljes ütésekkel alakítja ki a cilinder alakú formát és abban a csőszerű furatot. Ezeknek a szegecsek nagy előnye, hogy nem hajlamosak a repedésre, szemben a hagyományos csőből készített popszegecsekkel.
A munkadarabon a
furat lehet fúrt vagy stancolt, a lényeg, hogy a cső könnyen becsússzon, de ne
legyen túl tág sem, hogy elhúzáskor a szegecs bezömüljön. Általános szabály,
hogy a furat legyen 0,2-0,5 mm-rel nagyobb, mint a szegecs átmérője. Egy tipp a
szegecs hosszának meghatározásához: összeadódó lemezvastagság + átmérő + 3 mm.
A sokféle egyedi kívánalom nem akadályt, hanem kihívást jelentett az
elterjedésben, és így lettek süllyesztett- és domború-, kis-, közepes- és
nagyfejű, hasadó, és roppantott, alu, acél réz és inox, natúr és RAL színeiben
festett változatok. Kültéren és a nedvességtől elzárandó területeken
természetesen rozsdamentes anyagminőséget érdemes választani, mint amilyen az
alu szegecs, inox húzószárral, hiszen a beszakadt húzószár csúnya rozsdafoltot
hagy, ha az anyaga nem rozsdamentes, de a legprofibbak természetesen az A2-A2
vagy az A4-es NONOX koracél változatok, amelyeket a Menet-Trend Kft-től lehet
gyorsan és kedvező árakon beszerezni. Ezek a NONOX A2 és A4-es popszegecsek
rendelhetők zárt végű kivitelben is, ami megakadályozza a folyadék és a pára
átjutását.
Tekintse meg popszegecs kínálatunkat:
https://shop.menet-trend.hu/:popszegecs