A popszegecsek elsősorban lemezek egymáshoz történő rögzítésére lettek kifejlesztve, akkor, amikor az ember éppen a szárnyait próbálgatta...
Ez egy olyan úttörő technológia volt, amellyel gyorsan, nagy mennyiségben tudtak termelni akkoriban... Szinte adja magát, hogy az I. világháború hadiipara, és azon belül is a repülőgépgyártás volt az a terület, ahol erre a legnagyobb szükség volt. Ki gondolta volna, hogy a „popszegecs” („POP rivets”) egy brand névből származik, amelyet már azoktól az időktől kezdődően az angol Tucker cég jegyzett? Ha nem ezen a néven vált volna közismertté, akkor most „húzószegecsnek” hívnánk, vagy átvettük volna az angolból a vakszegecs (blindrivets) elnevezést.
Az elgondolás egyszerű: helyezzünk a furatba egy vékony falú, kiperemezett fémcsövet, és próbáljunk áthúzni rajta belülről-kifelé egy „bognárfejű szeget” úgy, hogy a cső belülről felgyűrődve, bezömüljön a furatba, és kellően megszoruljon benne. Ha a húzószárat előre elvékonyítjuk a megfelelő helyen, akkor az elszakad, amikor feje a furatot megközelítve megszorul a csőben. A fej egy rövid szárrésszel bent marad, de a leszakadt rész kiesik, és így a cső fixen rögzíti a lemezeket egymáshoz. A kötés merevségét a bent maradt fej és szárdarab együtt biztosítja, és ez növeli meg a nyíróerőkkel szembeni ellenállást is, ami lemezeknél gyakorta előfordul.
Így indult az egész, és mára ez az eszes találmány mindenfelé elterjedt a világon. Tiszta, gyors, egy oldalról kezelhető, nem jár sem veszélyes hő-, sem deformáló erőhatással a szerkezetre nézve, olcsó, ha szükséges visszabontható és újraépíthető… Na, arra azért érdemes figyelni, hogy a kiszakadt húzószárak ne potyogjanak mozgó alkatrészek közé, és ha a rozsda nem szempont, akkor fel is szállhatunk. A technológia és a popszegecs név használata elterjedt a világon, és ma már mindenféle méretben és anyagminőségben elérhető a profi szegecselő-szerszámokkal egyetemben. Maga a szegecs jellemzően már nem csőből készül, hanem huzalból hidegfolyatásos eljárással, amikor is a gép gyors, erőteljes ütésekkel alakítja ki a cilinder alakú formát és abban a csőszerű furatot. Ezeknek a szegecsek nagy előnye, hogy nem hajlamosak a repedésre, szemben a hagyományos csőből készített popszegecsekkel.
A munkadarabon a furat lehet fúrt vagy stancolt, a lényeg, hogy a cső könnyen becsússzon, de ne legyen túl tág sem, hogy elhúzáskor a szegecs bezömüljön. Általános szabály, hogy a furat legyen 0,2-0,5 mm-rel nagyobb, mint a szegecs átmérője. Egy tipp a szegecs hosszának meghatározásához: összeadódó lemezvastagság + átmérő + 3 mm. A sokféle egyedi kívánalom nem akadályt, hanem kihívást jelentett az elterjedésben, és így lettek süllyesztett- és domború-, kis-, közepes- és nagyfejű, hasadó, és roppantott, alu, acél réz és inox, natúr és RAL színeiben festett változatok. Kültéren és a nedvességtől elzárandó területeken természetesen rozsdamentes anyagminőséget érdemes választani, mint amilyen az alu szegecs, inox húzószárral, hiszen a beszakadt húzószár csúnya rozsdafoltot hagy, ha az anyaga nem rozsdamentes, de a legprofibbak természetesen az A2-A2 vagy az A4-es NONOX koracél változatok, amelyeket a Menet-Trend Kft-től lehet gyorsan és kedvező árakon beszerezni. Ezek a NONOX A2 és A4-es popszegecsek rendelhetők zárt végű kivitelben is, ami megakadályozza a folyadék és a pára átjutását.
Tekintse meg popszegecs kínálatunkat:
https://shop.menet-trend.hu/:popszegecs