Okos autópálya-szakasz Budaörsnél

2025-07-15 10:44:05 | Módosítva: 2025-07-15 10:47:30

Egyedülálló digitális rendszert helyeztek üzembe az M1-M7 autópálya közös szakaszán, amely valós idejű forgalomfigyeléssel és modellezéssel a jövő közlekedésének alapját képezi - közölte a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépjárműtechnológia Tanszéke. A Budaörs mellett létrehozott intelligens infrastruktúra nemcsak a hazai közlekedésbiztonságot javítja, hanem nemzetközi szinten is kiemelkedő tesztkörnyezetet biztosít az önvezető technológiák fejlesztéséhez.


Az autópálya szakaszra 39 különféle szenzort telepítettek. A mintegy 800 méteres útszakaszon elhelyezett érzékelők valós időben monitorozzák a járműmozgásokat, és az adatokat folyamatosan továbbítják a Magyar Közút adatközpontjában működő szuperszámítógépbe.

A BME Gépjárműtechnológia Tanszékének szakemberei végezték a különböző típusú érzékelők – radarok, lézeralapú távérzékelők (LIDAR), hőkamerák és optikai kamerák – kalibrálását is. Kidolgozták és betanították azokat a mesterséges intelligencia alapú modelleket, amelyek lehetővé teszik au útszakasz teljes digitális leképezését. Az így létrejött "digitális iker" rendszerben valós időben jelennek meg az autópálya tereptárgyai és a közlekedő járművek.


A rendszer olyan információkkal láthatja el a közlekedőket, amelyeket saját szenzoraik hiányában vagy a pozíciójuk miatt nem érzékelhetnek. Így a távolabbi vagy takarásban lévő eseményekről is pontos adatokat kaphatnak, ami javítja a reakcióidőt, kiszámíthatóbbá és biztonságosabbá teszi a közlekedést, végső soron pedig csökkentheti a balesetek számát.

A digitális iker ugyanakkor ideális lehetőséget teremt a vezetőtámogató vagy önvezető rendszerek tesztelésére is. A kutatás vezetője arra számít, hogy ez az Európában elsőként nálunk létrehozott okosautópálya-szakasz vezető nemzetközi autóipari partnerek kutatási projektjeit is bevonzza.


A jelenlegi 800 méteres okosautópálya-szakaszt a tervek szerint néhány hónapon belül 1500 méterre bővítik, ami tovább növeli a tesztelési lehetőségeket. Az itt szerzett tapasztalatok alapján kezdődhet meg később az intelligens forgalomirányítási infrastruktúra nagyobb léptékű kiépítése, amelynek egyik fő célja a közúti balesetek számának jelentős csökkentése.

 

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Közel nulla energiaigényű épületek

Az új építésű épületszerkezetek megépítésével kapcsolatos új szabályozás, a „közel nulla” követelményszint.


Élelmiszeripari célú szendvicspanelek

A Metál-Sheet Kft. több éves szendvicspanel gyártási tapasztalatait kamatoztatva, igyekszik minden olyan igényt kielégíteni, melyek a végfelhasználás szempontjából specifikus kritériumokkal...