Okos autópálya-szakasz Budaörsnél

2025-07-15 10:44:05 | Módosítva: 2025-07-15 10:47:30

Egyedülálló digitális rendszert helyeztek üzembe az M1-M7 autópálya közös szakaszán, amely valós idejű forgalomfigyeléssel és modellezéssel a jövő közlekedésének alapját képezi - közölte a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépjárműtechnológia Tanszéke. A Budaörs mellett létrehozott intelligens infrastruktúra nemcsak a hazai közlekedésbiztonságot javítja, hanem nemzetközi szinten is kiemelkedő tesztkörnyezetet biztosít az önvezető technológiák fejlesztéséhez.


Az autópálya szakaszra 39 különféle szenzort telepítettek. A mintegy 800 méteres útszakaszon elhelyezett érzékelők valós időben monitorozzák a járműmozgásokat, és az adatokat folyamatosan továbbítják a Magyar Közút adatközpontjában működő szuperszámítógépbe.

A BME Gépjárműtechnológia Tanszékének szakemberei végezték a különböző típusú érzékelők – radarok, lézeralapú távérzékelők (LIDAR), hőkamerák és optikai kamerák – kalibrálását is. Kidolgozták és betanították azokat a mesterséges intelligencia alapú modelleket, amelyek lehetővé teszik au útszakasz teljes digitális leképezését. Az így létrejött "digitális iker" rendszerben valós időben jelennek meg az autópálya tereptárgyai és a közlekedő járművek.


A rendszer olyan információkkal láthatja el a közlekedőket, amelyeket saját szenzoraik hiányában vagy a pozíciójuk miatt nem érzékelhetnek. Így a távolabbi vagy takarásban lévő eseményekről is pontos adatokat kaphatnak, ami javítja a reakcióidőt, kiszámíthatóbbá és biztonságosabbá teszi a közlekedést, végső soron pedig csökkentheti a balesetek számát.

A digitális iker ugyanakkor ideális lehetőséget teremt a vezetőtámogató vagy önvezető rendszerek tesztelésére is. A kutatás vezetője arra számít, hogy ez az Európában elsőként nálunk létrehozott okosautópálya-szakasz vezető nemzetközi autóipari partnerek kutatási projektjeit is bevonzza.


A jelenlegi 800 méteres okosautópálya-szakaszt a tervek szerint néhány hónapon belül 1500 méterre bővítik, ami tovább növeli a tesztelési lehetőségeket. Az itt szerzett tapasztalatok alapján kezdődhet meg később az intelligens forgalomirányítási infrastruktúra nagyobb léptékű kiépítése, amelynek egyik fő célja a közúti balesetek számának jelentős csökkentése.

 

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Közterületi fák

Érdekes csoportosítása a faféléknek ez a megközelítés, hiszen ide olyan fajok tartoznak, amelyek tulajdonságaiknak köszönhetően minket embereket, és városiasodott környezetünket szolgálják. De...


Egy gazdaság életképességi mutatói

Az alább bemutatott két fogalom azoknak ismerős lehet, akik rendszeresen pályáznak mezőgazdasági támogatásokra. Nem haszontalan ezzel megismerkedni másoknak is, hiszen ezek a mutatók egyértelműen...