Vége az olcsó kisautóknak

2024-07-02 10:42:50 | Módosítva: 2024-07-02 10:50:17

Július 7-től életbe lép az Unió újabb autós sanyargatása, ami részben az autógyártókat, de még nagyobb részben a vásárlókat érinti. Az új előírások persze nagyon is hasznosak, a közlekedők biztonságát szolgálják, de a gyakorlatban komoly korlátokat jelentenek.


Nem lehet kétséges, hogy ezek a követelmények mind a biztonságot szolgálják. Nincs is bennük alapvető újdonság, egy részük már a közepesen felszerelt, középkategóriás autókban ma is benne van, a prémium kategóriában pedig mindegyik. Az olcsó, kis kategóriájú autók versenyképességét viszont éppen az adta, hogy túl sok extrát nem tettek bele ezekbe a gépkocsikba. Ugyanez vonatkozik a kis haszonjárművekre is. Az új követelmények viszont alaposan megdrágítják a gyártást, amit ennek az olcsó kategóriának a fogyasztói ára nem bír el. A várható következménye mindennek az lesz, hogy eltűnnek az olcsó kisautók az új autó kínálatból, a magasabb kategória jóval 10 millió forint feletti árát pedig nem tudja megfizetni az a réteg, aki az olcsó autókra vadászik.


És a legkártékonyabb hatása mindennek az lesz, hogy a régi csotrogányok élettartamát próbáljuk majd meghosszabbítani az idők végezetéig – félretéve persze a biztonságot és a környezetvédelmet is.

Az Európai Unión belül tehát július 7-e után csak olyan autót lehet forgalomba helyezni, amelyek azokkal a biztonsági berendezésekkel rendelkeznek, amit ez a rendelet előírt. Nézzük, mit ír elő a rendelet:


  • Automatikus vészfékezés: a rendszer érzékeli az akadályok, járművek, gyalogosok és kerékpárosok jelenlétét az autó előtt, és figyelmezteti a vezetőt, ha ütközés veszélye áll fenn. Ha a vezető nem reagál, a rendszer automatikusan lefékezi az autót.
  • Vészfékezést jelző lámpa: intenzív villogással jelzi a hirtelen lassulást. Amikor az autó élesen fékez (a biztonsági rendszereknek köszönhetően automatikusan is), a hátsó lámpáknak villogniuk kell, hogy figyelmeztessék a követőt a veszélyre.
  • A vezető éberségét figyelő kamera: a pislogásból állapítja meg, hogy a sofőr fárad és figyelmeztet az elalvásveszélyre. Ezek a rendszerek kamerákat és érzékelőket használnak az álmosság vagy a figyelemelterelés jeleinek felismerésére, és hang- illetve vizuális jelzésekkel figyelmeztetik a vezetőt, hogy pihenjen vagy fordítson nagyobb figyelmet az útra.
  • Feketedoboz: egy olyan eszköz, amely arra szolgál, hogy összegyűjtse és tárolja a közlekedés során az adatokat. A rögzített adatok között szerepel a jármű sebessége, fékezése, helyzete és tájolása, a biztonsági rendszerek állapota és használata, a fékhatás és a fedélzeti rendszerek egyéb releváns paraméterei, amelyek megelőzhetik vagy enyhíthetik a baleseteket. Ezeket az adatokat nem lehet módosítani vagy törölni vagy megosztani és a fekete dobozt nem lehet kikapcsolni.
  • Intelligens sebességasszisztens: olyan rendszer, amely segíti a vezetőt a sebességkorlátozások betartásában. Ha a vezető meghaladja a határértéket, a rendszer vizuális jelzéssel, hanggal vagy mindkettővel figyelmezteti. A rendszer nem avatkozik be a vezetésbe, meghagyja a sofőrnek a szabadságot, hogy eldöntse, lelassít-e.
  • Sávtartó rendszer: figyeli az autó helyzetét az útvonalakhoz képest és figyelmeztet, ha az autó akaratlanul áthalad a felfestett sávokon.
  • Tolatóradar: hátramenetben a hátsó kamerával vagy más eszközökkel vagy érzékelőkkel jeleznie kell az emberek vagy tárgyak jelenlétét.
  • Guminyomás-ellenőrző: a rendszer figyelmeztet, ha valamelyik abroncsban nyomáscsökkenés észlelhető.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: új autó, autó, EU

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Automata váltós bicikli

Leonardo da Vinci 1490-ben vázolta fel az első, fokozatmentes sebességváltó terveit. Az autó- és motorgyártásban már elterjedt technika a kerékpároknál is beválhat.


Szintetikus üzemanyag

Az Európai Unió döntése értelmében 2035 után nem lehet hagyományos dízel és benzines új autókat értékesíteni, csak ha szintetikus üzemanyaggal működnek. Az új hajtóanyag szabályozásának már most...