Nem lehet kétséges, hogy ezek a követelmények mind a biztonságot szolgálják. Nincs is bennük alapvető újdonság, egy részük már a közepesen felszerelt, középkategóriás autókban ma is benne van, a prémium kategóriában pedig mindegyik. Az olcsó, kis kategóriájú autók versenyképességét viszont éppen az adta, hogy túl sok extrát nem tettek bele ezekbe a gépkocsikba. Ugyanez vonatkozik a kis haszonjárművekre is. Az új követelmények viszont alaposan megdrágítják a gyártást, amit ennek az olcsó kategóriának a fogyasztói ára nem bír el. A várható következménye mindennek az lesz, hogy eltűnnek az olcsó kisautók az új autó kínálatból, a magasabb kategória jóval 10 millió forint feletti árát pedig nem tudja megfizetni az a réteg, aki az olcsó autókra vadászik.
És a legkártékonyabb hatása mindennek az lesz, hogy a régi csotrogányok élettartamát próbáljuk majd meghosszabbítani az idők végezetéig – félretéve persze a biztonságot és a környezetvédelmet is.
Az Európai Unión belül tehát július 7-e után csak olyan autót lehet forgalomba helyezni, amelyek azokkal a biztonsági berendezésekkel rendelkeznek, amit ez a rendelet előírt. Nézzük, mit ír elő a rendelet:
- Automatikus vészfékezés: a rendszer érzékeli az akadályok, járművek, gyalogosok és kerékpárosok jelenlétét az autó előtt, és figyelmezteti a vezetőt, ha ütközés veszélye áll fenn. Ha a vezető nem reagál, a rendszer automatikusan lefékezi az autót.
- Vészfékezést jelző lámpa: intenzív villogással jelzi a hirtelen lassulást. Amikor az autó élesen fékez (a biztonsági rendszereknek köszönhetően automatikusan is), a hátsó lámpáknak villogniuk kell, hogy figyelmeztessék a követőt a veszélyre.
- A vezető éberségét figyelő kamera: a pislogásból állapítja meg, hogy a sofőr fárad és figyelmeztet az elalvásveszélyre. Ezek a rendszerek kamerákat és érzékelőket használnak az álmosság vagy a figyelemelterelés jeleinek felismerésére, és hang- illetve vizuális jelzésekkel figyelmeztetik a vezetőt, hogy pihenjen vagy fordítson nagyobb figyelmet az útra.
- Feketedoboz: egy olyan eszköz, amely arra szolgál, hogy összegyűjtse és tárolja a közlekedés során az adatokat. A rögzített adatok között szerepel a jármű sebessége, fékezése, helyzete és tájolása, a biztonsági rendszerek állapota és használata, a fékhatás és a fedélzeti rendszerek egyéb releváns paraméterei, amelyek megelőzhetik vagy enyhíthetik a baleseteket. Ezeket az adatokat nem lehet módosítani vagy törölni vagy megosztani és a fekete dobozt nem lehet kikapcsolni.
- Intelligens sebességasszisztens: olyan rendszer, amely segíti a vezetőt a sebességkorlátozások betartásában. Ha a vezető meghaladja a határértéket, a rendszer vizuális jelzéssel, hanggal vagy mindkettővel figyelmezteti. A rendszer nem avatkozik be a vezetésbe, meghagyja a sofőrnek a szabadságot, hogy eldöntse, lelassít-e.
- Sávtartó rendszer: figyeli az autó helyzetét az útvonalakhoz képest és figyelmeztet, ha az autó akaratlanul áthalad a felfestett sávokon.
- Tolatóradar: hátramenetben a hátsó kamerával vagy más eszközökkel vagy érzékelőkkel jeleznie kell az emberek vagy tárgyak jelenlétét.
- Guminyomás-ellenőrző: a rendszer figyelmeztet, ha valamelyik abroncsban nyomáscsökkenés észlelhető.