De milyen mértékben befolyásolják a véleményvezérek az emberek vásárlási szokásait? A kutatásban résztvevők harmada (33%) ismerte el, hogy vásárolt már véleményvezér hatására, negyedük (25%) vallotta, hogy használt influenszer kuponkódot, azok körében pedig, akik bíznak bennük, kétharmaduk vásárolt már az ajánlásukra vagy a kuponjukkal. Ez a jelenség fokozottan jellemző a húszas korosztály tagjaira, 52%-uk már vásárolt influenszer hatására. Az is előfordulhatott, hogy az online szerencsejáték oldalak ajánlatát osztották meg a követőikkel, még úgy is, hogy magas azok aránya, akik attól tartanak, hogy nem valós képet mutatnak a véleményvezérek, így rossz hatással lehetnek a fiatalokra, gyerekekre.
Magyarországon a Facebookon és YouTube-on követjük leginkább az influenszereket
A fenti közösségi média felületektől lemaradva, de még érzékelhető az Instagram, valamint a TikTok használata is. Emellett jelentős a hagyományos televíziós jelenlét is. A Hitel Monitor friss felmérése szerint az influenszerekről alkotott képünket a hitelesség (ez számukra a legfontosabb), a személyiség, a tartalom és az ismertség (ez fontos a legkevésbé) befolyásolja. A többség azért követ másokat, mert jó átélni, hogy problémáival és kérdéseivel nincs egyedül és többet tud meg az őt érdeklő témákról (65%), de sokak szerint erőt is meríthetnek a változtatáshoz. Azért is követik az adott influenszer életét, hogy ötleteket, információkat gyűjtsenek (56%), vagy, hogy kikapcsolódjanak (45%), de nem elhanyagolható az sem, hogy általuk olyan dolgok kipróbálásába is beleláthatnak, amikre a követők csak vágynak (30%).
De melyek azok a témák, amelyekben kiemelten releváns a véleményvezér szava? Ezek a pénzügyek (27%), az egészség, életmód (23%) és a technológia (21%), míg a kikapcsolódás, a sport, a divat és a hobbi esetében kevésbé.
A magyarok ötöde hisz azokban a termékekben vagy szolgáltatásokban, amit a véleményvezérek ajánlanak
Ez az arány egyébként hasonló ahhoz, amit a reklámok esetében mértek, de külön érdekesség, hogy ebben az esetben két csoportot figyelhetünk meg: mások bíznak a véleményvezérekben és mások a reklámokban. Ez a felmérés szerint azt mutatja, hogy az influenszerek el tudnak jutni egy, a reklámokban nem bízó közönséghez is. Itt jön képbe a statisztika is, amely szerint a véleményvezérekben megbízó közönség úgy véli, hogy az influenszerek abban is segítenek nekik, hogy ne dőljenek be a reklámoknak (70%).